Lievästi kehitysvammaisen mielenterveyskuntoutujan asiakaslähtöisen ja osallistavan työ- ja päivätoiminnan kehittäminen palvelumuotoilun avulla
Hyvärinen, Katri (2023)
Hyvärinen, Katri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091325739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091325739
Tiivistelmä
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyön aiheena oli palvelumuotoilulla asiakaslähtöistä ja osallistavaa työ- ja päivätoimintaa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää lievästi kehitysvammaisten mielenterveyskuntoutujien asiakaslähtöistä ja osallistavaa työ- ja päivätoimintaa Hoivatie Oy:n vammaispalveluissa. Opinnäytetyö toteutettiin Hoivatie Oy:n vammaispalveluiden työ- ja päivätoiminnassa.
Opinnäytetyön metodologisena lähtökohtana oli palvelumuotoilu. Palvelumuotoilussa korostuu asiakaslähtöisyys ja asiakkaiden oma vaikuttaminen palveluihin. Opinnäytetyö eteni palvelumuotoiluprosessin mukaisesti. Palvelumuotoiluprosessin viisi vaihetta ovat: 1) määrittely, 2) tutkimus, 3) suunnittelu, 4) tuotanto ja 5) arviointi. Opinnäytetyöprosessin tutkimusvaiheessa tehtiin kirjallisuuskatsaus asiakaslähtöisyyttä ja osallisuutta lisäävistä ja vähentävistä tekijöistä sekä selvitettiin asiakasymmärrys avoimien haastattelujen avulla. Kerätyt aineistot analysoitiin mukaillen laadullisella sisällön analyysillä.
Opinnäytetyöprosessin suunnitteluvaiheessa järjestettiin yhteiskehittämisen työpaja, jossa kuvailtiin asiakaslähtöinen ja osallistava palvelupolku lievästi kehitysvammaisille mielenterveyskuntoutujille Hoivatien vammaispalveluiden työ- ja päivätoimintaan. Palvelupolun pilotointi aloitettiin uuden asiakkaan kanssa loppukeväällä 2023, kun asiakas tuli tutustumisjaksolle työ- ja päivätoimintaan. Asiakkaan palvelun aloittamien sujui palvelupolun mukaisesti. Palvelupolun konseptointi ja ideointi vaiheessa ilmeni, että vuorovaikutus on suuressa roolissa palvelupolun eri vaiheissa. Näin ollen sosiaalisen ympäristön tulee olla avoin ja turvallinen, jotta vuorovaikutus on tasapuolista ja kaikki osapuolet huomioivaa. Prosessin tuotanto- ja arviointivaiheessa suunniteltiin asiakaslähtöisen ja osallistavan palvelupolun implementointi- ja arviointisuunnitelma.
Opinnäytetyötä varten muodostettiin projektiorganisaatio. Projektipäällikkönä toimi opinnäytetyön tekijä. Projektiorganisaatio sisältää ohjausryhmän ja projektiryhmän. Projektiryhmä oli projektipäällikön lisäksi osa opinnäytetyön resurssia. Palveluiden kehittäminen tarkoittaa muutosta, jonka toteutuminen mahdollistuu onnistuneella muutosjohtamisella. Keskeistä muutosjohtamisen onnistumisessa on työntekijöiden mukaan ottaminen muutokseen. Opinnäytetyön projektiryhmään kuului työ- ja päivätoiminnan ohjaaja ja vastuusairaanhoitaja. Opinnäytetyöllä kehitettiin palvelupolku, joka mahdollistaa asiakasryhmän asiakaslähtöiset ja osallistavat palvelut. Tällä mallinnuksella voidaan vastata myös laajemmin samanlaisten asiakkaiden päivätoiminnan kehittämiseen esimerkiksi hyvinvointialueiden tai muiden palveluntuottajien toimesta.
Opinnäytetyön metodologisena lähtökohtana oli palvelumuotoilu. Palvelumuotoilussa korostuu asiakaslähtöisyys ja asiakkaiden oma vaikuttaminen palveluihin. Opinnäytetyö eteni palvelumuotoiluprosessin mukaisesti. Palvelumuotoiluprosessin viisi vaihetta ovat: 1) määrittely, 2) tutkimus, 3) suunnittelu, 4) tuotanto ja 5) arviointi. Opinnäytetyöprosessin tutkimusvaiheessa tehtiin kirjallisuuskatsaus asiakaslähtöisyyttä ja osallisuutta lisäävistä ja vähentävistä tekijöistä sekä selvitettiin asiakasymmärrys avoimien haastattelujen avulla. Kerätyt aineistot analysoitiin mukaillen laadullisella sisällön analyysillä.
Opinnäytetyöprosessin suunnitteluvaiheessa järjestettiin yhteiskehittämisen työpaja, jossa kuvailtiin asiakaslähtöinen ja osallistava palvelupolku lievästi kehitysvammaisille mielenterveyskuntoutujille Hoivatien vammaispalveluiden työ- ja päivätoimintaan. Palvelupolun pilotointi aloitettiin uuden asiakkaan kanssa loppukeväällä 2023, kun asiakas tuli tutustumisjaksolle työ- ja päivätoimintaan. Asiakkaan palvelun aloittamien sujui palvelupolun mukaisesti. Palvelupolun konseptointi ja ideointi vaiheessa ilmeni, että vuorovaikutus on suuressa roolissa palvelupolun eri vaiheissa. Näin ollen sosiaalisen ympäristön tulee olla avoin ja turvallinen, jotta vuorovaikutus on tasapuolista ja kaikki osapuolet huomioivaa. Prosessin tuotanto- ja arviointivaiheessa suunniteltiin asiakaslähtöisen ja osallistavan palvelupolun implementointi- ja arviointisuunnitelma.
Opinnäytetyötä varten muodostettiin projektiorganisaatio. Projektipäällikkönä toimi opinnäytetyön tekijä. Projektiorganisaatio sisältää ohjausryhmän ja projektiryhmän. Projektiryhmä oli projektipäällikön lisäksi osa opinnäytetyön resurssia. Palveluiden kehittäminen tarkoittaa muutosta, jonka toteutuminen mahdollistuu onnistuneella muutosjohtamisella. Keskeistä muutosjohtamisen onnistumisessa on työntekijöiden mukaan ottaminen muutokseen. Opinnäytetyön projektiryhmään kuului työ- ja päivätoiminnan ohjaaja ja vastuusairaanhoitaja. Opinnäytetyöllä kehitettiin palvelupolku, joka mahdollistaa asiakasryhmän asiakaslähtöiset ja osallistavat palvelut. Tällä mallinnuksella voidaan vastata myös laajemmin samanlaisten asiakkaiden päivätoiminnan kehittämiseen esimerkiksi hyvinvointialueiden tai muiden palveluntuottajien toimesta.