Asiakastyytyväisyystutkimus : X-Globe Ylivieska
Pelkonen, Maria (2012)
Pelkonen, Maria
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091325746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091325746
Tiivistelmä
Tehdyssä tutkimuksessa selvitettiin Ylivieskan X-Globen asiakastyytyväisyyttä. Asiakastyytyväisyys on yritykselle merkittävä kilpailukeino. Asiakastyytyväisyydellä tarkoitetaan asiakkaan odotuksia ja saatuja kokemuksia yrityksestä, ja näiden välisestä suhteesta muodostuu tyytyväisyysaste. Jokaisella on jonkinlainen kuva yrityksistä. Käytettyään palvelua asiakkaalla on mielipide tapahtuneesta vuorovaikutustilanteesta. Asiakastyytyväisyys on kuitenkin laajempi käsite kuin yksi palvelutapahtuma.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli asiakastyytyväisyys ja sen merkitys yritykselle sekä asiakastyytyväisyyden tutkiminen. Opinnäytetyöllä haluttiin selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä Ylivieskan X-Globe myymälään,
sen asiakaspalveluun sekä tuotemerkkeihin.
Kysely toteutettiin syys-lokakuussa 2011. Kyselyyn vastaaminen ja lomakkeen palautus tapahtui normaalin asioinnin yhteydessä X-Globessa ja kysely oli vapaasti täytettävissä kahden viikon ajan.
Tutkimustulokset kertovat, että Ylivieskan X-Globen asiakastyytyväisyyden tila on hyvä. Mitään suuria epäkohtia ei vastauksissa tullut esille. Tuotevalikoiman laajennuksen osalta saatiin myös muutamia vinkkejä. Kokonaisuutena asiakastyytyväisyys on kohdallaan, ja saadut tulokset ovat kokonaisuudessaan positiivisia.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli asiakastyytyväisyys ja sen merkitys yritykselle sekä asiakastyytyväisyyden tutkiminen. Opinnäytetyöllä haluttiin selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä Ylivieskan X-Globe myymälään,
sen asiakaspalveluun sekä tuotemerkkeihin.
Kysely toteutettiin syys-lokakuussa 2011. Kyselyyn vastaaminen ja lomakkeen palautus tapahtui normaalin asioinnin yhteydessä X-Globessa ja kysely oli vapaasti täytettävissä kahden viikon ajan.
Tutkimustulokset kertovat, että Ylivieskan X-Globen asiakastyytyväisyyden tila on hyvä. Mitään suuria epäkohtia ei vastauksissa tullut esille. Tuotevalikoiman laajennuksen osalta saatiin myös muutamia vinkkejä. Kokonaisuutena asiakastyytyväisyys on kohdallaan, ja saadut tulokset ovat kokonaisuudessaan positiivisia.