Yhtiön menestysreseptin viestittäminen henkilöstölle : case: Päijät-Hämeen Ateriapalvelut Oy
Alaharju, Jaana (2023)
Alaharju, Jaana
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091325766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091325766
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee yhtiön uuden strategian jalkauttamista henkilöstölle. Työn tarkoituksena on selvittää, miten henkilöstö kokee yhtiön strategian ja miten heidän näkemyksensä kohtaavat yhtiön tämänhetkisen strategian kanssa sekä missä kohtaa ne poikkeavat toisistaan. Tutkimuksen avulla pyritään myös selvittämään, miten strategian voi jalkauttaa ymmärrettävästi henkilöstölle.
Tutkimus tehtiin Päijät-Hämeen Ateriapalvelut Oy:lle, jonka toimialaan kuuluu aterioiden valmistaminen päiväkotien, koulujen, lukioiden ja monitoimitalojen asiakkaille. Yhtiö käyttää strategian jalkauttamisesta termiä menestysreseptin viestittäminen, joten myös opinnäytetyössä käytetään strategiasta sitä termiä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimuksen teoriaosuus on jaettu kahteen osaan, strategia käsitteenä ja strategian jalkauttaminen. Teoriaosuudessa käsitellään myös johtamista ja viestintää. Tutkimusosuus toteutettiin kyselylomakkeella henkilöstölle sekä haastattelemalla yhtiön johtoa. Kaikki kysymykset toteutettiin avoimilla kysymyksillä, paitsi vastaajien ikä.
Tutkimuksesta saatujen vastausten perusteella tehtiin johtopäätöksiä, miten yhtiön strategian jalkauttaminen henkilöstölle on toteutunut. Vastauksista saatujen tulosten pohjalta esitettiin myös kehitysehdotuksia, miten yhtiön strategian voi viestittää selkeämmin henkilöstölle. The thesis concerns communicating a company`s new strategy to its personnel. The purpose of the work is to find out how the personnel perceive the strategy of the company, how their views align with the current strategy, and where they differ from each other. The research also aims to find out how to implement a strategy understandable for the staff.
The research was conducted for Ateriapalvelut Oy, a catering service, who provide meals for day-care centers, schools, upper secondary schools, and community centers. The company uses the term communicating the recipe for success in place of the implementation of the strategy, so that term has also been used for the strategy in the thesis.
The thesis was carried out as a research thesis. Qualitative research was used as a research method. The theoretical part of the study is divided into two parts, concept of strategy, and implementation of strategy. The theoretical part also deals with management and communication. The research part was carried out with a questionnaire for staff and by interviewing the company management. All questions were open questions, except the age of the respondents.
Based on the responses to the research, conclusions were drawn on how the implementation of the company`s strategy has been realized by the staff. Based on the results of the responses, development proposals were also presented on how to communicate the strategy of the company more clearly to the personnel.
Tutkimus tehtiin Päijät-Hämeen Ateriapalvelut Oy:lle, jonka toimialaan kuuluu aterioiden valmistaminen päiväkotien, koulujen, lukioiden ja monitoimitalojen asiakkaille. Yhtiö käyttää strategian jalkauttamisesta termiä menestysreseptin viestittäminen, joten myös opinnäytetyössä käytetään strategiasta sitä termiä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimuksen teoriaosuus on jaettu kahteen osaan, strategia käsitteenä ja strategian jalkauttaminen. Teoriaosuudessa käsitellään myös johtamista ja viestintää. Tutkimusosuus toteutettiin kyselylomakkeella henkilöstölle sekä haastattelemalla yhtiön johtoa. Kaikki kysymykset toteutettiin avoimilla kysymyksillä, paitsi vastaajien ikä.
Tutkimuksesta saatujen vastausten perusteella tehtiin johtopäätöksiä, miten yhtiön strategian jalkauttaminen henkilöstölle on toteutunut. Vastauksista saatujen tulosten pohjalta esitettiin myös kehitysehdotuksia, miten yhtiön strategian voi viestittää selkeämmin henkilöstölle.
The research was conducted for Ateriapalvelut Oy, a catering service, who provide meals for day-care centers, schools, upper secondary schools, and community centers. The company uses the term communicating the recipe for success in place of the implementation of the strategy, so that term has also been used for the strategy in the thesis.
The thesis was carried out as a research thesis. Qualitative research was used as a research method. The theoretical part of the study is divided into two parts, concept of strategy, and implementation of strategy. The theoretical part also deals with management and communication. The research part was carried out with a questionnaire for staff and by interviewing the company management. All questions were open questions, except the age of the respondents.
Based on the responses to the research, conclusions were drawn on how the implementation of the company`s strategy has been realized by the staff. Based on the results of the responses, development proposals were also presented on how to communicate the strategy of the company more clearly to the personnel.