Palvelukeskusmallin menestystekijät : case: KPMG Oy Ab
Ahola, Essi (2014)
Ahola, Essi
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914284
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää palvelukeskusmallin aineettomia menestystekijöitä. Tavoitteena oli luoda tutkimuksen toimeksiantajalle menestystekijöihin kytkeytyvä suorituskyvyn mittaristo. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena ja tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja haastattelua. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna kesäkuussa 2014 ja havainnointi samana vuonna tammi-huhtikuussa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta: Ensimmäisessä osassa käsitellään palvelukeskusmallin ominaisuuksia ja sen eroavaisuuksia muihin liiketoimintamalleihin sekä kuvataan lyhyesti mallin käyttöönottoon liittyviä haasteita. Toisessa osassa tarkastellaan suoristuskykyä ja sen mittaamisessa yleisimmin käytettyjä mittaristomalleja sekä mittaamisen käytäntöjä palvelukeskuksissa. Lisäksi muodostetaan käsitys palvelukeskuksen menestystekijöistä suorituskykyyn vaikuttavina osatekijöinä.
Empiirisen osuuden alussa esitellään tutkimuksen toimeksiantoyritys KPMG Oy Ab ja tutkimuskohteena oleva sisäinen palvelukeskus. Tutkimusaineisto käydään läpi haastatteluaineiston hankinta ja käsittely -kappaleessa. Havainnointiin ja haastatteluun perustuvat tulkinnat on koottu tutkimuksen johtopäätökset-kappaleen SWOT-analyysiin. Lisäksi johtopäätöksissä esitetään tutkimustuotoksena syntynyt suorituskyvyn mittaristo.
Tutkimustuotoksina syntyi SWOT-analyysi ja menestystekijöiden mittaristo suosituksena suorituskyvyn mittaamiselle KPMG Oy Ab:n sisäisessä palvelukeskuksessa. Mittaristo rakennettiin soveltamalla Karl-Erik Sveibyn aineettoman pääoman mittaristo -mallia. Mittaristo voidaan ottaa käyttöön sellaisenaan määrittelemällä mittaamismenetelmät ja vastuut tai sitä voidaan hyödyntää palvelukeskuksen suorituskyvyn mittaamisen kehittämisessä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta: Ensimmäisessä osassa käsitellään palvelukeskusmallin ominaisuuksia ja sen eroavaisuuksia muihin liiketoimintamalleihin sekä kuvataan lyhyesti mallin käyttöönottoon liittyviä haasteita. Toisessa osassa tarkastellaan suoristuskykyä ja sen mittaamisessa yleisimmin käytettyjä mittaristomalleja sekä mittaamisen käytäntöjä palvelukeskuksissa. Lisäksi muodostetaan käsitys palvelukeskuksen menestystekijöistä suorituskykyyn vaikuttavina osatekijöinä.
Empiirisen osuuden alussa esitellään tutkimuksen toimeksiantoyritys KPMG Oy Ab ja tutkimuskohteena oleva sisäinen palvelukeskus. Tutkimusaineisto käydään läpi haastatteluaineiston hankinta ja käsittely -kappaleessa. Havainnointiin ja haastatteluun perustuvat tulkinnat on koottu tutkimuksen johtopäätökset-kappaleen SWOT-analyysiin. Lisäksi johtopäätöksissä esitetään tutkimustuotoksena syntynyt suorituskyvyn mittaristo.
Tutkimustuotoksina syntyi SWOT-analyysi ja menestystekijöiden mittaristo suosituksena suorituskyvyn mittaamiselle KPMG Oy Ab:n sisäisessä palvelukeskuksessa. Mittaristo rakennettiin soveltamalla Karl-Erik Sveibyn aineettoman pääoman mittaristo -mallia. Mittaristo voidaan ottaa käyttöön sellaisenaan määrittelemällä mittaamismenetelmät ja vastuut tai sitä voidaan hyödyntää palvelukeskuksen suorituskyvyn mittaamisen kehittämisessä.