Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Suomen Kansallisteatterille
Helstelä, Otso (2023)
Lataukset:
Helstelä, Otso
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091425823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091425823
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Suomen Kansallisteatterissa esitettävään produktioon Lear, joka on Tiina Puumalaisen ja Teppo Järvisen moderni tulkinta Shakespearen Kuningas Learista. Tarkoituksena oli rakentaa toimeksiantajan tarpeiden mukainen nuoriin kohdistuva sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jota Learin markkinoinnin lisäksi voitaisiin hyödyntää myös muussa Kansallisteatterin tulevaisuuden toiminnassa. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Teoria sisältää opinnäytetyö kannalta oleellisia aiheita, joita ovat kulttuurialan ja Kansallisteatterin ymmärrys, nuoret kohderyhmänä, digitaalinen markkinointi, sosiaalinen media ja sen käyttö markkinoinnissa sekä markkinointisuunnitelmasta yleisesti. Toiminnallisessa osuudessa teoriaa hyödynnettiin markkinointisuunnitelman rakentamisen prosessiin, joka sisälsi nykytilan, tavoitteiden, kohderyhmän, toteutuksen ja onnistumisen mittaamisen määrittelyn.
Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma valmistui toimeksiantajan käyttöön tammikuun 2023 lopulla. Lopullinen tuotos piti sisällään selvitystä nuorista kohderyhmänä, jota toimeksiantaja voi tulevaisuudessa hyödyntää, sisältöideoita esimerkkeineen sekä julkaisukalenterin valituille sosiaalisen median kanaville. Valitut kanavat olivat Facebook, Instagram, TikTok ja YouTube.
Kiireisen aikataulun vuoksi itse sosiaalisen median markkinointisuunnitelma oli tehtävä ennen kuin opinnäytetyön koko teoriaosuus valmistui, joten tuotos valmistui rajallisella tiedon määrällä. Lisäksi toimeksiantaja pudotti markkinointiprosessista kanavat TikTok ja YouTube. Tulevaisuudessa ainakin TikTok olisi hyödyllinen lisä Kansallisteatterin sosiaalisen median markkinointiin.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin syyskuussa 2022 ja valmistui toukokuussa 2023.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Teoria sisältää opinnäytetyö kannalta oleellisia aiheita, joita ovat kulttuurialan ja Kansallisteatterin ymmärrys, nuoret kohderyhmänä, digitaalinen markkinointi, sosiaalinen media ja sen käyttö markkinoinnissa sekä markkinointisuunnitelmasta yleisesti. Toiminnallisessa osuudessa teoriaa hyödynnettiin markkinointisuunnitelman rakentamisen prosessiin, joka sisälsi nykytilan, tavoitteiden, kohderyhmän, toteutuksen ja onnistumisen mittaamisen määrittelyn.
Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma valmistui toimeksiantajan käyttöön tammikuun 2023 lopulla. Lopullinen tuotos piti sisällään selvitystä nuorista kohderyhmänä, jota toimeksiantaja voi tulevaisuudessa hyödyntää, sisältöideoita esimerkkeineen sekä julkaisukalenterin valituille sosiaalisen median kanaville. Valitut kanavat olivat Facebook, Instagram, TikTok ja YouTube.
Kiireisen aikataulun vuoksi itse sosiaalisen median markkinointisuunnitelma oli tehtävä ennen kuin opinnäytetyön koko teoriaosuus valmistui, joten tuotos valmistui rajallisella tiedon määrällä. Lisäksi toimeksiantaja pudotti markkinointiprosessista kanavat TikTok ja YouTube. Tulevaisuudessa ainakin TikTok olisi hyödyllinen lisä Kansallisteatterin sosiaalisen median markkinointiin.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin syyskuussa 2022 ja valmistui toukokuussa 2023.