Etä- ja digipalvelut ennakoivan ja itsenäisen terveydenseurannan tukena
Matinpalo, Nanne (2021)
Matinpalo, Nanne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091425806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091425806
Tiivistelmä
Ihmiset voivat nykyisin kerätä yhä laajemmin erilaisia terveys- ja hyvinvointitietoja itsestään hyödyntämällä puettavaa terveysteknologiaa ja erilaisia etä- ja digipalveluita. Myös internetistä löytyvä terveys- ja hyvinvointitieto on käytettävissä ajasta ja paikasta riippumatta. Tämä helpottaa ihmisten itsenäistä ja ennakoivaa terveydenseurantaa sekä vähentää yhteiskuntatasolla sosiaali- ja terveydenhuollon aiheuttamia kulueriä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaiset etä- ja digipalvelut tukevat itsenäistä ja ennakoivaa terveydenseurantaa. Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Laurea ammattikorkeakoulun ja Puhti Lab Oy:n kanssa. Opinnäytetyö tuotettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä. Aineistonkeruumenetelmänä toimi määrällinen kyselytutkimus (N=167), jonka tulokset analysoitiin määrinä, prosentteina ja kuvioina.
Tuloksien perusteella etä- ja digipalveluiden tulisi olla selkeitä ja sisältää aiheeseen liittyvää terveystietoa, jotta palvelu tukisi itsenäistä ja ennakoivaa terveydenseurantaa. Lisäksi palvelun tulisi mahdollistaa yhteydenpito terveydenhuollon ammattilaisiin. Tulevaisuudessa etä- ja digipalvelualustojen olisi tärkeää luoda käyttäjilleen mahdollisuus tallentaa omia terveys ja hyvinvointitietojaan laajasti. Jotta palvelut tukisivat mahdollisimman kattavasti itsenäistä ja ennakoivaa terveydenseurantaa, alustojen tulisi olla paitsi helppokäyttöisiä, myös sisältää aiheeseen liittyvää tietoa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaiset etä- ja digipalvelut tukevat itsenäistä ja ennakoivaa terveydenseurantaa. Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Laurea ammattikorkeakoulun ja Puhti Lab Oy:n kanssa. Opinnäytetyö tuotettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä. Aineistonkeruumenetelmänä toimi määrällinen kyselytutkimus (N=167), jonka tulokset analysoitiin määrinä, prosentteina ja kuvioina.
Tuloksien perusteella etä- ja digipalveluiden tulisi olla selkeitä ja sisältää aiheeseen liittyvää terveystietoa, jotta palvelu tukisi itsenäistä ja ennakoivaa terveydenseurantaa. Lisäksi palvelun tulisi mahdollistaa yhteydenpito terveydenhuollon ammattilaisiin. Tulevaisuudessa etä- ja digipalvelualustojen olisi tärkeää luoda käyttäjilleen mahdollisuus tallentaa omia terveys ja hyvinvointitietojaan laajasti. Jotta palvelut tukisivat mahdollisimman kattavasti itsenäistä ja ennakoivaa terveydenseurantaa, alustojen tulisi olla paitsi helppokäyttöisiä, myös sisältää aiheeseen liittyvää tietoa.