Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Alkavan kahvilaliiketoiminnan kannattavuus

Inkilä, Katariina (2014)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Inkila_Katariina.pdf (653.2Kt)
Lataukset: 


Inkilä, Katariina
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092814268
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kahvilan perustamista ja alkavan kahvilaliiketoiminnan kannattavuutta. Työn tavoitteena oli selvittää, miten kahvilaliiketoiminnan saa kannattamaan. Työ sai innoituksensa omasta kiinnostuksesta kahvila-alaa kohtaan.

Teoreettisen osion tietoperusta koostuu kahviloita ja yrittäjyyttä koskevista painetuista ja elektronisista lähteistä. Työn empiirinen osio puolestaan toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena hyödyntäen teemahaastatteluja. Teemahaastattelurunko rakentui kolmesta teemasta, jotka olivat kannattavuus, yrittäjänäkökulma sekä tulevaisuus. Tutkimusaineisto kerättiin kahdelta tamperelaiselta kahvilayrittäjältä 3.6.–19.7.2014 välisenä aikana.

Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella kahvilan menestymiseen vaikuttavat positiivisesti etenkin yrityksen omaleimaisuus, sopiva hintataso, itse tehdyt tai muuten laadukkaat tuotteet sekä hyvä sijainti. Kahvilayrittäjältä itseltään vaaditaan muun muassa pitkäjänteisyyttä, stressin- ja epävarmuudensietokykyä, innostusta, oman alan osaamista, bisneksentekotaitoa sekä henkilöstön johtamistaitoja. Lisäksi hyvä fyysinen kunto on tärkeää yrittäjän itsensä jaksamisen kannalta. Kahvilaliiketoiminnan tulevaisuus puolestaan nähtiin positiivisena – kahviloiden tuotteille ja palveluille uskottiin olevan kysyntää jatkossakin.

Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että alkavan kahvilan kannattavuuteen vaikuttaa moni asia. Mikään yksittäinen tekijä, kuten hyvä sijainti tai itse tehdyt tuotteet, ei välttämättä takaa kahvilan menestymistä. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että esimerkiksi keskittyminen omaan ydinosaamiseen sekä oman aseman vakiinnuttaminen esimerkiksi vakiokävijäkunnan avulla saattavat edesauttaa kahvilan kannattavuutta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste