Alkavan kahvilaliiketoiminnan kannattavuus
Inkilä, Katariina (2014)
Inkilä, Katariina
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092814268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092814268
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kahvilan perustamista ja alkavan kahvilaliiketoiminnan kannattavuutta. Työn tavoitteena oli selvittää, miten kahvilaliiketoiminnan saa kannattamaan. Työ sai innoituksensa omasta kiinnostuksesta kahvila-alaa kohtaan.
Teoreettisen osion tietoperusta koostuu kahviloita ja yrittäjyyttä koskevista painetuista ja elektronisista lähteistä. Työn empiirinen osio puolestaan toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena hyödyntäen teemahaastatteluja. Teemahaastattelurunko rakentui kolmesta teemasta, jotka olivat kannattavuus, yrittäjänäkökulma sekä tulevaisuus. Tutkimusaineisto kerättiin kahdelta tamperelaiselta kahvilayrittäjältä 3.6.–19.7.2014 välisenä aikana.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella kahvilan menestymiseen vaikuttavat positiivisesti etenkin yrityksen omaleimaisuus, sopiva hintataso, itse tehdyt tai muuten laadukkaat tuotteet sekä hyvä sijainti. Kahvilayrittäjältä itseltään vaaditaan muun muassa pitkäjänteisyyttä, stressin- ja epävarmuudensietokykyä, innostusta, oman alan osaamista, bisneksentekotaitoa sekä henkilöstön johtamistaitoja. Lisäksi hyvä fyysinen kunto on tärkeää yrittäjän itsensä jaksamisen kannalta. Kahvilaliiketoiminnan tulevaisuus puolestaan nähtiin positiivisena – kahviloiden tuotteille ja palveluille uskottiin olevan kysyntää jatkossakin.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että alkavan kahvilan kannattavuuteen vaikuttaa moni asia. Mikään yksittäinen tekijä, kuten hyvä sijainti tai itse tehdyt tuotteet, ei välttämättä takaa kahvilan menestymistä. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että esimerkiksi keskittyminen omaan ydinosaamiseen sekä oman aseman vakiinnuttaminen esimerkiksi vakiokävijäkunnan avulla saattavat edesauttaa kahvilan kannattavuutta.
Teoreettisen osion tietoperusta koostuu kahviloita ja yrittäjyyttä koskevista painetuista ja elektronisista lähteistä. Työn empiirinen osio puolestaan toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena hyödyntäen teemahaastatteluja. Teemahaastattelurunko rakentui kolmesta teemasta, jotka olivat kannattavuus, yrittäjänäkökulma sekä tulevaisuus. Tutkimusaineisto kerättiin kahdelta tamperelaiselta kahvilayrittäjältä 3.6.–19.7.2014 välisenä aikana.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella kahvilan menestymiseen vaikuttavat positiivisesti etenkin yrityksen omaleimaisuus, sopiva hintataso, itse tehdyt tai muuten laadukkaat tuotteet sekä hyvä sijainti. Kahvilayrittäjältä itseltään vaaditaan muun muassa pitkäjänteisyyttä, stressin- ja epävarmuudensietokykyä, innostusta, oman alan osaamista, bisneksentekotaitoa sekä henkilöstön johtamistaitoja. Lisäksi hyvä fyysinen kunto on tärkeää yrittäjän itsensä jaksamisen kannalta. Kahvilaliiketoiminnan tulevaisuus puolestaan nähtiin positiivisena – kahviloiden tuotteille ja palveluille uskottiin olevan kysyntää jatkossakin.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että alkavan kahvilan kannattavuuteen vaikuttaa moni asia. Mikään yksittäinen tekijä, kuten hyvä sijainti tai itse tehdyt tuotteet, ei välttämättä takaa kahvilan menestymistä. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että esimerkiksi keskittyminen omaan ydinosaamiseen sekä oman aseman vakiinnuttaminen esimerkiksi vakiokävijäkunnan avulla saattavat edesauttaa kahvilan kannattavuutta.