Virtuaalisyntetisaattorin prototyypin toteutus
Seppänen, Janne (2023)
Seppänen, Janne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091625888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091625888
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa ohjelmistopohjainen syntetisaattoreiden toimintaa mallintava virtuaalisyntetisaattorin prototyyppi ja tutkia sen potentiaalia mahdollisena lisäyksenä musiikkituotantoon keskittyvän yrityksen tulovirtoihin.
Toteutuksen tietopohjaksi tehtiin kvalitatiivinen tutkimus, jossa kartoitettiin syntetisaattoreiden toiminnan kannalta oleelliset seikat digitaalisen äänisignaalin käsittelystä ja muuntamisesta analogiseksi signaaliksi, jota myös hyödynnettiin prototyypin suunnittelussa ja toteutuksessa.
Prototyyppi ohjelmoitiin C++-kielellä käyttäen äänisovelluksiin ja -liitännäisiin soveltuvaa JUCE-kehysohjelmistoa. Sen tarjoamia digitaalisen signaaliprosessoinnin työkaluja implementoitiin osittain sellaisenaan, mutta osittain myös niitä muokaten paremmin toteutukseen sopivaksi.
Opinnäytetyön tuloksena on toimiva virtuaalisyntetisaattorin prototyyppi, jota voidaan laajentaa hyödyntämällä sen modulaarista rakennetta ja käyttää pohjana viimeistellyn, kaupallisen ratkaisun toteuttamisessa. The aim for the bachelor’s thesis was to develop a prototype of a software synthesizer modeled after functions found on real synthesizers and concurrently explore the potential of audio software development as an additional stream of income.
A qualitative research was conducted for charting out the essential facts about digital signal processing and its transformation into analog signal in order to utilize the knowledge in the design and implementation of the prototype.
The prototype was programmed using C++ and utilizing a framework suitable for audio programming, JUCE. It provides tools for digital signal processing, some of which were used as is, but some were modified to better suit the implementation.
The result for the thesis is a working prototype of a software synthesizer that can be expanded on utilizing its modular architecture and used as a basis for a finalized, commercial product.
Toteutuksen tietopohjaksi tehtiin kvalitatiivinen tutkimus, jossa kartoitettiin syntetisaattoreiden toiminnan kannalta oleelliset seikat digitaalisen äänisignaalin käsittelystä ja muuntamisesta analogiseksi signaaliksi, jota myös hyödynnettiin prototyypin suunnittelussa ja toteutuksessa.
Prototyyppi ohjelmoitiin C++-kielellä käyttäen äänisovelluksiin ja -liitännäisiin soveltuvaa JUCE-kehysohjelmistoa. Sen tarjoamia digitaalisen signaaliprosessoinnin työkaluja implementoitiin osittain sellaisenaan, mutta osittain myös niitä muokaten paremmin toteutukseen sopivaksi.
Opinnäytetyön tuloksena on toimiva virtuaalisyntetisaattorin prototyyppi, jota voidaan laajentaa hyödyntämällä sen modulaarista rakennetta ja käyttää pohjana viimeistellyn, kaupallisen ratkaisun toteuttamisessa.
A qualitative research was conducted for charting out the essential facts about digital signal processing and its transformation into analog signal in order to utilize the knowledge in the design and implementation of the prototype.
The prototype was programmed using C++ and utilizing a framework suitable for audio programming, JUCE. It provides tools for digital signal processing, some of which were used as is, but some were modified to better suit the implementation.
The result for the thesis is a working prototype of a software synthesizer that can be expanded on utilizing its modular architecture and used as a basis for a finalized, commercial product.