Muotoiluajattelun ja ketterän kehittämisen symbioosi: muotoiluohjautuva ketterä projektimalli
Savin, Carita (2023)
Savin, Carita
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091525886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091525886
Tiivistelmä
Vuoden 2020 Covid-19 Pandemia kiihdytti digitaalisten palveluiden tarvetta. Digitaalisia palveluja tuli pystyä tuottamaan nopeasti. Palveluiden nopea lisääntyminen johti tilanteeseen, jossa käyttäjille oli tarjolla suuri määrä hyvin vaihtelevan tasoisia digitaalisia palveluja. Käyttäjät valitsivat mieluummin sellaiset palvelut, joita oli helppo käyttää ja joilla asiat sai helposti hoidettua. Palveluiden suuri määrä lisäsi käyttökokemuksen merkittävyyttä huomattavasti.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on löytää keinoja tuottaa asiakkaan odotukset täyttäviä ja käyttäjälähtöisiä digitaalisia palveluja entistä tehokkaammin. Käytännön kautta oli vahva mielikuva siitä, että muotoiluajattelun menetelmien yhdistäminen saumattomasti ketterän kehittämisen menetelmien kanssa voisi tuottaa halutun lopputuloksen. Avoimeksi jäi se, miten nämä menetelmät yhdistetään käytännössä ja miten se vaikuttaa tiimin kokoonpanoon sekä projektin myyntiin. Lisäksi haluttiin tutkia digitaalisten palveluiden tulevaisuudennäkymiä käyttäjälähtöisyyden näkökulmasta sekä perehtyä jo olemassa oleviin parhaisiin käytänteisiin tällä saralla. Tutkimuksen toimeksiantaja on kansainvälinen ohjelmisto- ja palveluyritys, jossa toimii toistatuhatta asiantuntijaa.
Opinnäytetyössä käydään läpi muotoiluajattelun ja ketterän kehittämisen ideologiaa ja käytänteitä. Sen jälkeen kuvataan karkealla tasolla toimeksiantajan ohjelmistotuotannon nykytila ja siihen liittyvät haasteet. Tutkimus etenee Design Councilin tuplatimanttimallin mukaisesti: aluksi suoritetaan taustatutkimus ja perehdytään käyttäjälähtöisyyden lisääntymisen syihin sekä siihen, miten muut toimijat ovat pyrkineet uutta tilannetta ratkaisemaan. Ymmärrystä syvennetään haastattelujen avulla. Kootun tiedon pohjalta lähdetään luomaan mallia, joka vastaa asetettuun tavoitteeseen. Lopuksi arvioidaan, onko näin luodulla toimintamallilla mahdollista ratkaista nykytilan haasteet.
Opinnäytetyö esittelee ohjelmistoprosessin rungon, jossa muotoiluajattelun ja ketterän kehittämisen menetelmät luovat yhtenäisen menetelmäkokonaisuuden alkaen ratkaisun määrittelystä ketterän ohjelmistoprojektin toteutukseen. Se kuvaa tehtävien vaiheistamisen ja eri vaiheiden roolit sekä ottaa kantaa ohjelmistoprojektin myyntiin. Malli on tässä kehittämistehtävässä nimetty muotoiluohjautuvaksi ketteräksi projektimalliksi. Uskon, että tässä opinnäytetyössä ehdotetuilla lähestymistavoilla pystytään tuottamaan parempaa käyttäjäkokemusta ja sen myötä vahvempaa käyttäjien sitouttamista. The 2020 Covid-19 Pandemic artificially accelerated the global adoption of digital apps and services, whether end-users were ready not. Consequently, vast numbers of e-products were rushed through development phases and onto the market, without much consideration for end-user comfort, convenience and overall utility/efficacy of product. Before this, user comfort with digital products had mostly been a developer’s afterthought (often driven by “Geek-developer” syndrome). As the drivers and developers of digital products we need fresh and innovative ways of product development which place the needs and comfort of our consumer at the very core of product design.
The purpose of this thesis is to find ways to produce user-oriented digital services that meet customer expectations more efficiently. There was already a strong belief that combining both service design and agile development methods to a seamless process could provide the desired result. What remained open was how to do it in practice and how it affects the team structure and the sale of the project. We also wanted to study the prospects of digital services from the user experience point of view and learn more about the best practices that already exist in this field. The client of this research is an international software and service company with more than one thousand experts.
This thesis walks through the ideology and practices behind design thinking and agile development. Then it shortly describes the current state of the client’s software development process and related challenges. The research plan is based Design Council’s Double Diamond Innovation Framework. The process starts with background research and dives a bit deeper to the root causes why user experience is - and will be - more valued than earlier. It attempts to find the best practices that other companies or researchers have
created to solve this.
This thesis introduces a new software project framework, where the methods of design thinking and agile development create a unified process to define and implement a digital product. It describes the phasing of the project, the recommended roles for each phase, and talks a bit about the sales of the software project. In this research, the framework has been named as a Design-Driven Agile Project Model. I believe the approaches proposed in this thesis will achieve hitherto unattainable levels of end-user satisfaction and thus retention.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on löytää keinoja tuottaa asiakkaan odotukset täyttäviä ja käyttäjälähtöisiä digitaalisia palveluja entistä tehokkaammin. Käytännön kautta oli vahva mielikuva siitä, että muotoiluajattelun menetelmien yhdistäminen saumattomasti ketterän kehittämisen menetelmien kanssa voisi tuottaa halutun lopputuloksen. Avoimeksi jäi se, miten nämä menetelmät yhdistetään käytännössä ja miten se vaikuttaa tiimin kokoonpanoon sekä projektin myyntiin. Lisäksi haluttiin tutkia digitaalisten palveluiden tulevaisuudennäkymiä käyttäjälähtöisyyden näkökulmasta sekä perehtyä jo olemassa oleviin parhaisiin käytänteisiin tällä saralla. Tutkimuksen toimeksiantaja on kansainvälinen ohjelmisto- ja palveluyritys, jossa toimii toistatuhatta asiantuntijaa.
Opinnäytetyössä käydään läpi muotoiluajattelun ja ketterän kehittämisen ideologiaa ja käytänteitä. Sen jälkeen kuvataan karkealla tasolla toimeksiantajan ohjelmistotuotannon nykytila ja siihen liittyvät haasteet. Tutkimus etenee Design Councilin tuplatimanttimallin mukaisesti: aluksi suoritetaan taustatutkimus ja perehdytään käyttäjälähtöisyyden lisääntymisen syihin sekä siihen, miten muut toimijat ovat pyrkineet uutta tilannetta ratkaisemaan. Ymmärrystä syvennetään haastattelujen avulla. Kootun tiedon pohjalta lähdetään luomaan mallia, joka vastaa asetettuun tavoitteeseen. Lopuksi arvioidaan, onko näin luodulla toimintamallilla mahdollista ratkaista nykytilan haasteet.
Opinnäytetyö esittelee ohjelmistoprosessin rungon, jossa muotoiluajattelun ja ketterän kehittämisen menetelmät luovat yhtenäisen menetelmäkokonaisuuden alkaen ratkaisun määrittelystä ketterän ohjelmistoprojektin toteutukseen. Se kuvaa tehtävien vaiheistamisen ja eri vaiheiden roolit sekä ottaa kantaa ohjelmistoprojektin myyntiin. Malli on tässä kehittämistehtävässä nimetty muotoiluohjautuvaksi ketteräksi projektimalliksi. Uskon, että tässä opinnäytetyössä ehdotetuilla lähestymistavoilla pystytään tuottamaan parempaa käyttäjäkokemusta ja sen myötä vahvempaa käyttäjien sitouttamista.
The purpose of this thesis is to find ways to produce user-oriented digital services that meet customer expectations more efficiently. There was already a strong belief that combining both service design and agile development methods to a seamless process could provide the desired result. What remained open was how to do it in practice and how it affects the team structure and the sale of the project. We also wanted to study the prospects of digital services from the user experience point of view and learn more about the best practices that already exist in this field. The client of this research is an international software and service company with more than one thousand experts.
This thesis walks through the ideology and practices behind design thinking and agile development. Then it shortly describes the current state of the client’s software development process and related challenges. The research plan is based Design Council’s Double Diamond Innovation Framework. The process starts with background research and dives a bit deeper to the root causes why user experience is - and will be - more valued than earlier. It attempts to find the best practices that other companies or researchers have
created to solve this.
This thesis introduces a new software project framework, where the methods of design thinking and agile development create a unified process to define and implement a digital product. It describes the phasing of the project, the recommended roles for each phase, and talks a bit about the sales of the software project. In this research, the framework has been named as a Design-Driven Agile Project Model. I believe the approaches proposed in this thesis will achieve hitherto unattainable levels of end-user satisfaction and thus retention.