Digitaalinen markkinointi kiinteistönvälityksessä - Kilpailija-analyysi
Turpeinen, Emmi (2023)
Lataukset:
Turpeinen, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091926030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091926030
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on käsitellä digitaalisen markkinoinnin eroja toimeksiantaja OP Koti Kainuu Oy:n ja heidän samalla alueella toimivien kilpailijoiden välillä. Tavoitteena on auttaa toimeksiantajaa parantamaan omaa toimintaa sosiaalisessa mediassa ja luomaan sisällöllisiä erottautumistekijöitä kilpailijoihin. Työ toteutetaan toiminnallisena kehittämistehtävänä, jonka tuloksena toimeksiantajalle syntyy käsitys kilpailijoiden toiminnasta sosiaalisessa mediassa ja sisällöntuotannollisia kehitysehdotuksia omiin sosiaalisen median kanaviin.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi OP-ryhmään kuuluva OP Koti Kainuu Oy, joka tuottaa kiinteistönvälitys- ja isännöintipalveluita Kainuun alueella. Yritys on aloittanut toimintansa vuonna 1977 ja toimipisteitä heillä on Kajaanissa, Sotkamossa ja Kuhmossa. Yritys on markkinajohtaja Kainuussa sekä kiinteistönvälityksessä, että isännöinnissä.
Tämän työn teoreettinen osuus koostui kiinteistönvälityksen toimialan, digitaalisen markkinoinnin, sisältömarkkinoinnin, sisällöntuotannon, sosiaalisen median, eri kanavien, kilpailija-analyysin ja tiedonkeruumenetelmien teoriakirjallisuudesta, ohjeistoista ja artikkeleista. Teoriaosuuden painopiste on digitaalisessa markkinoinnissa sekä sisältömarkkinoinnin ja sisällöntuotannon malleissa. Mallit kuvattiin keskeisenä työkaluna sisältöjen luomisessa. Kilpailija-analyysi ja sen tuominen käytäntöön esitettiin vaiheittain. Tiedonkeruu- ja tutkimusmenetelmää koskevassa teoriassa kerrottiin, mikä toiminnallinen kehittämistehtävä on ja miten havainnointia käytettiin tiedonkeruumenetelmänä.
Opinnäytetyön empiirisessä osiossa suoritettiin kilpailija-analyysi, jonka avulla kerättiin tietoja toimeksiantajan kilpailijoista ja heidän toiminnastaan sosiaalisessa mediassa. Kilpailija-analyysin toteutuksen kannalta tärkein vaihe oli tammikuussa 2023 suoritettava havainnointiajanjakso. Havainnointiajanjakson aikana kilpailijoiden luomista sisällöistä kerättiin keskeiset tiedot Excel-taulukoihin. Sosiaalisen median julkaisujen lisäksi kilpailijoiden verkkosivujen rakennetta tutkittiin. Tämän jälkeen tarkasteltiin kolmen muun kaupungin kiinteistönvälitysyrityksen verkkosivuja ja toimintaa sosiaalisessa mediassa. Kerättyjen havaintojen pohjalta toimeksiantajalle luotiin kehitysehdotuksia, jotta sisällöntuotantoa sosiaalisessa mediassa voitaisiin parantaa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi OP-ryhmään kuuluva OP Koti Kainuu Oy, joka tuottaa kiinteistönvälitys- ja isännöintipalveluita Kainuun alueella. Yritys on aloittanut toimintansa vuonna 1977 ja toimipisteitä heillä on Kajaanissa, Sotkamossa ja Kuhmossa. Yritys on markkinajohtaja Kainuussa sekä kiinteistönvälityksessä, että isännöinnissä.
Tämän työn teoreettinen osuus koostui kiinteistönvälityksen toimialan, digitaalisen markkinoinnin, sisältömarkkinoinnin, sisällöntuotannon, sosiaalisen median, eri kanavien, kilpailija-analyysin ja tiedonkeruumenetelmien teoriakirjallisuudesta, ohjeistoista ja artikkeleista. Teoriaosuuden painopiste on digitaalisessa markkinoinnissa sekä sisältömarkkinoinnin ja sisällöntuotannon malleissa. Mallit kuvattiin keskeisenä työkaluna sisältöjen luomisessa. Kilpailija-analyysi ja sen tuominen käytäntöön esitettiin vaiheittain. Tiedonkeruu- ja tutkimusmenetelmää koskevassa teoriassa kerrottiin, mikä toiminnallinen kehittämistehtävä on ja miten havainnointia käytettiin tiedonkeruumenetelmänä.
Opinnäytetyön empiirisessä osiossa suoritettiin kilpailija-analyysi, jonka avulla kerättiin tietoja toimeksiantajan kilpailijoista ja heidän toiminnastaan sosiaalisessa mediassa. Kilpailija-analyysin toteutuksen kannalta tärkein vaihe oli tammikuussa 2023 suoritettava havainnointiajanjakso. Havainnointiajanjakson aikana kilpailijoiden luomista sisällöistä kerättiin keskeiset tiedot Excel-taulukoihin. Sosiaalisen median julkaisujen lisäksi kilpailijoiden verkkosivujen rakennetta tutkittiin. Tämän jälkeen tarkasteltiin kolmen muun kaupungin kiinteistönvälitysyrityksen verkkosivuja ja toimintaa sosiaalisessa mediassa. Kerättyjen havaintojen pohjalta toimeksiantajalle luotiin kehitysehdotuksia, jotta sisällöntuotantoa sosiaalisessa mediassa voitaisiin parantaa.