Kilpailija-analyysin hyödyntäminen kilpailijarekrytoinneissa rakennusalalla : case: Lujatalo Oy
Knuutila, Kiia (2023)
Knuutila, Kiia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091825970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023091825970
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida toimeksiantajana toimivan asunto- ja toimialarakentaja Lujatalo Oy:n merkittävimpien kilpailijoiden rekrytointi-ilmoituksia ja luoda niistä saatujen ja löytämien tulosten perusteella mahdollisimman kattava kilpailija-analyysi. Kilpailu osaavista työntekijöistä on alalla kovaa, joten tarkoituksena oli saada mahdollisimman kattavasti tietoa kilpailijoiden rekrytointi-ilmoituksista ja työnantajalupauksen hyödyntämisestä rekrytoinnissa. Tavoitteena on, että kilpailija-analyysin jälkeen Lujatalo pystyy hyödyntämään analyysissa tulleita asioita omassa työnantajamielikuvatyössä sekä rekrytointimarkkinoinnissa. Lisäksi tavoitteena on erottautua, rakentaa entistä vahvempaa ja houkuttelevampaa työnantajamielikuvaa sekä onnistua alan huippuammattilaisten rekrytoinneissa.
Tietoperustassa perehdyttiin kilpailija-analyysin ja toimeksiannon tärkeimpiin osa-alueisiin, kuten rekrytointiin ja työnantajamielikuvaan. Tietoperustaosuuden jälkeen kerrotaan kilpailija-analyysin toteutuksesta ja syvennytään kilpailijoiden rekrytointi-ilmoitusten analysoimiseen ja kehitysehdotuksiin. Kilpailija-analyysit kuvataan yhteenvetoina tekstissä. Rekrytointi-ilmoitusten analysoinnissa on käytetty omien havaintojen lisäksi lähdekirjallisuutta sekä Universum Talent Researchin vuoden 2023 tuloksia. Kilpailija- analyysin jälkeen on arviointi osuus.
Opinnäytetyötä tehdessä selvisi muun muassa rakennusalan yritysten palkka-avoimuuden uupuminen, rekrytointi-ilmoitusten erilainen visualisointi sekä se, että monet työnantajat kirjoittavat enemmän yrityksestä, kuin itse työntekijän työnkuvasta, eduista ja muista työntekijää kiinnostavista asioista. Lujatalolla on mahdollisuus ottaa iso harppaus kilpailijoidensa edelle rekrytoinneissa panostamalla muun muassa palkka-avoimuuteen, anonyymiin rekrytointiin sekä työntekijälähettilyyteen.
Kilpailija-analyysista on hyötyä toimeksiantajalle tulevaisuuden rekrytointiin. Toimeksiantaja saa laajasti tietoa, millaisia heidän kilpailijoidensa rekrytointi-ilmoitukset ovat, miten toimeksiantajan itse tulisi parannella rekrytointi-ilmoituksiaan houkuttelevimmiksi työnhakijoille ja kuinka toimeksiantajan määritteillä olevan työnantajalupauksen tulisi näkyä rekrytointi-ilmoituksissa. Suositeltavaa olisi, että Lujatalo Oy jatkaisi kilpailija-analyysien tekoa tasaisin väliajoin, koska näin he pysyisivät perillä kilpailijoidensa rekrytointien kehittymisestä.
Tietoperustassa perehdyttiin kilpailija-analyysin ja toimeksiannon tärkeimpiin osa-alueisiin, kuten rekrytointiin ja työnantajamielikuvaan. Tietoperustaosuuden jälkeen kerrotaan kilpailija-analyysin toteutuksesta ja syvennytään kilpailijoiden rekrytointi-ilmoitusten analysoimiseen ja kehitysehdotuksiin. Kilpailija-analyysit kuvataan yhteenvetoina tekstissä. Rekrytointi-ilmoitusten analysoinnissa on käytetty omien havaintojen lisäksi lähdekirjallisuutta sekä Universum Talent Researchin vuoden 2023 tuloksia. Kilpailija- analyysin jälkeen on arviointi osuus.
Opinnäytetyötä tehdessä selvisi muun muassa rakennusalan yritysten palkka-avoimuuden uupuminen, rekrytointi-ilmoitusten erilainen visualisointi sekä se, että monet työnantajat kirjoittavat enemmän yrityksestä, kuin itse työntekijän työnkuvasta, eduista ja muista työntekijää kiinnostavista asioista. Lujatalolla on mahdollisuus ottaa iso harppaus kilpailijoidensa edelle rekrytoinneissa panostamalla muun muassa palkka-avoimuuteen, anonyymiin rekrytointiin sekä työntekijälähettilyyteen.
Kilpailija-analyysista on hyötyä toimeksiantajalle tulevaisuuden rekrytointiin. Toimeksiantaja saa laajasti tietoa, millaisia heidän kilpailijoidensa rekrytointi-ilmoitukset ovat, miten toimeksiantajan itse tulisi parannella rekrytointi-ilmoituksiaan houkuttelevimmiksi työnhakijoille ja kuinka toimeksiantajan määritteillä olevan työnantajalupauksen tulisi näkyä rekrytointi-ilmoituksissa. Suositeltavaa olisi, että Lujatalo Oy jatkaisi kilpailija-analyysien tekoa tasaisin väliajoin, koska näin he pysyisivät perillä kilpailijoidensa rekrytointien kehittymisestä.