Kotiinkuljetus jakelumuotona : Case Kauppakassi
Lahti, Milla (2012)
Lahti, Milla
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092026053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092026053
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä jakelun kehittymistä kotiinkuljetuspalveluksi. Kauppakassipalvelu syntyi asiakkaiden tarpeesta vuonna 2004. Kauppakassin liikeidea on kerätä ja toimittaa ruokaostokset tilauksesta asiakkaalle kotiinkuljetuksena. Palvelu on laajentunut Kokkolan kaupungin tultua mukaan toimintaan. Kaupungilla oli motiivina vapauttaa kodinhoitajien työaikaa, jotta he voisivat käyttää sen vanhusten hyväksi.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käydään ensin läpi markkinoinnin kilpailukeinoja. Jatkossa keskityn opinnäytetyön ydinasiaan eli jakeluun ja sen kehittymiseen. Käyn myös läpi sähköisen kaupan teoriaa. Teoriaosuuden lopuksi tarkastelin yleisesti vähittäiskauppaa Suomessa, kaupan rakennemuutosta sekä kaupan markkinaosuuksia.
Haastattelin opinnäytetyöhöni Kauppakassin yrittäjiä, Kokkolan kaupunkia sekä yhtä Kauppakassin asiakasta, saadakseni tietoa palvelun toimivuudesta eri osapuolilta. Kaikkien haastateltavien vastaukset tukivat toisiaan ja kaikki osapuolet olivat tyytyväisiä palvelun toimivuuteen.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käydään ensin läpi markkinoinnin kilpailukeinoja. Jatkossa keskityn opinnäytetyön ydinasiaan eli jakeluun ja sen kehittymiseen. Käyn myös läpi sähköisen kaupan teoriaa. Teoriaosuuden lopuksi tarkastelin yleisesti vähittäiskauppaa Suomessa, kaupan rakennemuutosta sekä kaupan markkinaosuuksia.
Haastattelin opinnäytetyöhöni Kauppakassin yrittäjiä, Kokkolan kaupunkia sekä yhtä Kauppakassin asiakasta, saadakseni tietoa palvelun toimivuudesta eri osapuolilta. Kaikkien haastateltavien vastaukset tukivat toisiaan ja kaikki osapuolet olivat tyytyväisiä palvelun toimivuuteen.