Leikkien ja tutkien arjen matemaattisia taitoja : Toiminnallinen projekti osana Nahkurin päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelmaprojektia
Linjama, Heli (2012)
Linjama, Heli
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092026094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092026094
Tiivistelmä
Opinnäytetyöprojekti toteutettiin Nahkurin päiväkotiin Kokkolan kaupungissa. Opinnäytetyöprojektin laajempi näkökulma oli matemaattisessa orientaatiossa varhaiskasvatuksessa ja projektin aikana käytännön interventiona toteutettiin tavoitteellisena pienryhmäohjauksena kolme matematiikkatyöpajaa Nahkurin päiväkodin lapsiryhmään.
Aihepiiriä tarkasteltiin tiiviimmin varhaiskasvatuksen valtakunnallisten linjausten ja Kokkolan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman matemaattisen orientaation näkökulmasta, sekä varhaiskasvatusikäisten lasten matematiikan tietopohjaan ja sosionomin (amk) varhaiskasvatusosaamiseen peilaten. Opinnäytetyöprojekti tuotti varhaiskasvatusikäisten matematiikasta kertovan orientaatio-osuuden liitettäväksi Nahkurin päiväkodin omaan varhaiskasvatussuunnitelmaan.
Tärkeimpiä teemoja Nahkurin omaan varhaiskasvatussuunnitelman matemaattisen orientaation osuuteen olivat lapselle ominainen kyky oppia leikin kautta, sekä ikäkausikehitys lapsen matemaattisten taitojen oppimisessa.
Aihepiiriä tarkasteltiin tiiviimmin varhaiskasvatuksen valtakunnallisten linjausten ja Kokkolan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman matemaattisen orientaation näkökulmasta, sekä varhaiskasvatusikäisten lasten matematiikan tietopohjaan ja sosionomin (amk) varhaiskasvatusosaamiseen peilaten. Opinnäytetyöprojekti tuotti varhaiskasvatusikäisten matematiikasta kertovan orientaatio-osuuden liitettäväksi Nahkurin päiväkodin omaan varhaiskasvatussuunnitelmaan.
Tärkeimpiä teemoja Nahkurin omaan varhaiskasvatussuunnitelman matemaattisen orientaation osuuteen olivat lapselle ominainen kyky oppia leikin kautta, sekä ikäkausikehitys lapsen matemaattisten taitojen oppimisessa.