Majoittuen Seinäjoella : Asiakastyytyväisyys Cumulus hotellissa Senäjoella
Lintilä, Raita; Himmelä, Krista (2012)
Lintilä, Raita
Himmelä, Krista
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092126127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092126127
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa hotelli Cumulus Seinäjoen toimeksiannosta asiakastyytyväisyyskysely hotellin asiakkaille syksyllä 2009. Työn tarkoitus oli tuoda toimeksiantajalle ajankohtaista ja tärkeää tietoa asiakkaiden tyytyväisyydestä hotellin henkilökuntaan ja palveluihin. Lisäksi selvitettiin mitä kehitysideoita asiakkaat toivovat. Tuloksia voidaan käyttää suunniteltaessa ja kehitettäessä hotellin toimintaa tulevaisuudessa.
Työn kontekstiosuudessa esiteltiin majoitustoimintaa yleisesti, Suomen hotelliketjuja sekä Cumulus Seinäjokea ja sen palveluita, huoneita sekä kilpailijoita Seinäjoen alueella. Teoreettinen viitekehys koostui asiakastyytyväisyystutkimuksen toteuttamisesta, sekä kehittämisehdotuksista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jossa käytettiin strukturoituja kysymyksiä, kuitenkin viimeinen kysymys oli avoin. Jotta tutkimusotos olisi ollut tarpeeksi laaja ja tulokset yleistettävissä, tavoitteena oli saada 100 täytettyä lomaketta. Tavoite ei täyttynyt, sillä lomakkeita palautettiin 48 kappaletta.
Saaduista tutkimustuloksista tehtiin johtopäätöksiä, että enemmistö asiakkaista on 40-49 vuotiaiden ikäryhmään kuuluvia keski-ikäisiä majoittujia. Työ sekä vapaa-ajan majoittumisen syyksi ilmoittaneet asiakkaat menivät prosentuaalisesti aika tasan. Kyselyn vastauksista ilmenee että hotellin yhteydessä oleva tanssiravintola Soittola on erittäin suosittu asiakkaiden, etenkin keski-ikäisten keskuudessa. Suurin osa hotellin varauksista tehdään edelleen puhelimitse, eikä Internetin välityksellä kuten voisi nykypäivänä ajatella.
Vastaukset käsiteltiin SPSS-ohjelmalla ja Wordilla. Kyselystä kävi kaiken kaikkiaan ilmi, että asiakkaat olivat tyytyväisiä hotelli Cumulukseen.
Työn kontekstiosuudessa esiteltiin majoitustoimintaa yleisesti, Suomen hotelliketjuja sekä Cumulus Seinäjokea ja sen palveluita, huoneita sekä kilpailijoita Seinäjoen alueella. Teoreettinen viitekehys koostui asiakastyytyväisyystutkimuksen toteuttamisesta, sekä kehittämisehdotuksista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jossa käytettiin strukturoituja kysymyksiä, kuitenkin viimeinen kysymys oli avoin. Jotta tutkimusotos olisi ollut tarpeeksi laaja ja tulokset yleistettävissä, tavoitteena oli saada 100 täytettyä lomaketta. Tavoite ei täyttynyt, sillä lomakkeita palautettiin 48 kappaletta.
Saaduista tutkimustuloksista tehtiin johtopäätöksiä, että enemmistö asiakkaista on 40-49 vuotiaiden ikäryhmään kuuluvia keski-ikäisiä majoittujia. Työ sekä vapaa-ajan majoittumisen syyksi ilmoittaneet asiakkaat menivät prosentuaalisesti aika tasan. Kyselyn vastauksista ilmenee että hotellin yhteydessä oleva tanssiravintola Soittola on erittäin suosittu asiakkaiden, etenkin keski-ikäisten keskuudessa. Suurin osa hotellin varauksista tehdään edelleen puhelimitse, eikä Internetin välityksellä kuten voisi nykypäivänä ajatella.
Vastaukset käsiteltiin SPSS-ohjelmalla ja Wordilla. Kyselystä kävi kaiken kaikkiaan ilmi, että asiakkaat olivat tyytyväisiä hotelli Cumulukseen.