Markkinointisuunnitelma strategian näkökulmasta : Case Opastin -palvelu
Kåla, Jaana (2012)
Kåla, Jaana
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092126133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092126133
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Keski-Pohjanmaan aikuisopiston hallinnoima Opin ovi Keski-Pohjanmaalla -hanke (ESR). Opinnäytetyössä laadittiin markkinointisuunnitelma hankkeessa kehittyneelle Opastin -palvelulle. Opinnäytetyöni tarkoituksena on myös selvittää strategian merkitystä markkinointisuunnitelmaa tehdessä sekä markkinointisuunnitelman roolia osana laajempaa strategista ajattelumallia.
Opinnäytetyöni sisältö seuraa etenemismallia, jossa yrityksen yhtenä tärkeimpänä seikkana on strategian laatiminen yritykselle. Strategian yhtenä osana on strateginen markkinointi, joka antaa viitekehykset markkinointistrategialle. Markkinointisuunnitelma on yksi tärkeimmistä markkinointistrategian käytännön tehtävistä, joka antaa suuntaviivat yrityksen käytännön markkinointitoimille.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytin markkinoinnin ja myynnin kirjallisuutta. Markkinointisuunnitelman teoreettisessa osuudessa käytin valitsemaani suunnittelujärjestelmämallia markkinointisuunnitelman laatimisessa. Kun suunnittelujärjestelmää ja markkinointisuunnitelmaa laaditaan tai uudistetaan, tärkeää on sen loogisuus ja järjestelmällinen eteneminen. Tutkittuani useita eri yrityksen markkinointisuunnitelmia, huomasin että markkinointisuunnitelma on yleensä yhteneväinen yrityksen yleisilmeen kanssa, sekä sisällöltään että ulkoasultaan. Opinnäytetyönäni tehty markkinointisuunnitelma seuraa myös Opastin -palvelun yleistä ulkoista ilmettä. Sisällöltään markkinointisuunnitelma seuraa myös koko Opin ovi Keski-Pohjanmaalle -hankkeelle tehtyä markkinointisuunnitelmaa.
Opinnäytetyön aikana olin myös läheisessä yhteistyössä hankkeen projektipäällikön sekä muiden hankkeessa työskentelevien henkilöiden kanssa. Liitteenä olevasta markkinointisuunnitelmasta tuli tarkoitukseensa sopiva. Se on helposti muokattavissa oleva, erottuva ja helposti esitettävässä muodossa oleva, selkeä dokumentti. Asioiden muuttuessa PowerPoint -ohjelmalla laadittua pohjaa voi tarvittaessa helposti muokata, jota hanke voi käyttää toimintansa tukena.
Opinnäytetyöni sisältö seuraa etenemismallia, jossa yrityksen yhtenä tärkeimpänä seikkana on strategian laatiminen yritykselle. Strategian yhtenä osana on strateginen markkinointi, joka antaa viitekehykset markkinointistrategialle. Markkinointisuunnitelma on yksi tärkeimmistä markkinointistrategian käytännön tehtävistä, joka antaa suuntaviivat yrityksen käytännön markkinointitoimille.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytin markkinoinnin ja myynnin kirjallisuutta. Markkinointisuunnitelman teoreettisessa osuudessa käytin valitsemaani suunnittelujärjestelmämallia markkinointisuunnitelman laatimisessa. Kun suunnittelujärjestelmää ja markkinointisuunnitelmaa laaditaan tai uudistetaan, tärkeää on sen loogisuus ja järjestelmällinen eteneminen. Tutkittuani useita eri yrityksen markkinointisuunnitelmia, huomasin että markkinointisuunnitelma on yleensä yhteneväinen yrityksen yleisilmeen kanssa, sekä sisällöltään että ulkoasultaan. Opinnäytetyönäni tehty markkinointisuunnitelma seuraa myös Opastin -palvelun yleistä ulkoista ilmettä. Sisällöltään markkinointisuunnitelma seuraa myös koko Opin ovi Keski-Pohjanmaalle -hankkeelle tehtyä markkinointisuunnitelmaa.
Opinnäytetyön aikana olin myös läheisessä yhteistyössä hankkeen projektipäällikön sekä muiden hankkeessa työskentelevien henkilöiden kanssa. Liitteenä olevasta markkinointisuunnitelmasta tuli tarkoitukseensa sopiva. Se on helposti muokattavissa oleva, erottuva ja helposti esitettävässä muodossa oleva, selkeä dokumentti. Asioiden muuttuessa PowerPoint -ohjelmalla laadittua pohjaa voi tarvittaessa helposti muokata, jota hanke voi käyttää toimintansa tukena.