Musisoiden yli sukupolvien : Lasten ja ikäihmisten yhteistoiminnalla perinteet tutuiksi Kaustisella
Känsäkangas, Katariina; Myllymäki, Jenni (2012)
Känsäkangas, Katariina
Myllymäki, Jenni
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092126145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092126145
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on projekti ja sen aiheena on lasten ja ikäihmisten yhteistoiminnan lisääminen ja kulttuuriperinteen oppiminen ja opettaminen. Projektiopinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin Lähdehaan päiväkodilla Kaustisella. Toteutukseen osallistuivat myös Eläkeliiton Kaustisen yhdistyksen vapaaehtoiset jäsenet. Projektiopinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa kulttuuriperinnettä ja luoda valmis malli lasten ja ikäilmisten väliselle yhteistoiminnalle Kaustisella. Tarkoituksena oli lisätä yhteisöllisyyttä, tietoa kulttuuriperinteistä ja hyödyntää erityisesti musiikkia lasten ja ikäihmisten yhteistoiminnassa.
Projektin toiminnallinen osuus toteutettiin lokakuusta joulukuuhun 2011. Kolmen kuukauden aikana toteutettiin yhteensä 11 interventiota, joissa hyödynnettiin perinteisiä lauluja, loruja ja kädentaitoja. Projektiopinnäytetyön toiminnallisen osuuden pohjalta tehtiin toimintamalli, jota päiväkoti ja ikäihmiset voivat hyödyntää jatkossa halutessaan järjestää yhteistä toimintaa lapsille ja ikäihmisille. Ikäihmisiltä ja lapsilta kerättiin projektiopinnäytetyön toiminnallisen osuuden jälkeen kirjallinen palaute projektista.
Interventioilla lisättiin lasten ja ikäihmisten toimintaa sekä yhteisöllisyyttä. Lisäksi vanhojen laulujen, lorujen ja kädentaitojen avulla lisättiin lasten tietoisuutta kulttuuriperinteestä sekä hyödynnettiin ikäihmisten osaamista vanhojen perinteiden o ettamisessa.
Projektin toiminnallinen osuus toteutettiin lokakuusta joulukuuhun 2011. Kolmen kuukauden aikana toteutettiin yhteensä 11 interventiota, joissa hyödynnettiin perinteisiä lauluja, loruja ja kädentaitoja. Projektiopinnäytetyön toiminnallisen osuuden pohjalta tehtiin toimintamalli, jota päiväkoti ja ikäihmiset voivat hyödyntää jatkossa halutessaan järjestää yhteistä toimintaa lapsille ja ikäihmisille. Ikäihmisiltä ja lapsilta kerättiin projektiopinnäytetyön toiminnallisen osuuden jälkeen kirjallinen palaute projektista.
Interventioilla lisättiin lasten ja ikäihmisten toimintaa sekä yhteisöllisyyttä. Lisäksi vanhojen laulujen, lorujen ja kädentaitojen avulla lisättiin lasten tietoisuutta kulttuuriperinteestä sekä hyödynnettiin ikäihmisten osaamista vanhojen perinteiden o ettamisessa.