Kaksikielisyyden huomioiminen neuropsykiatrisen osaamisen vahvistamisessa lastensuojelulaitoksessa
Nylund, Anne (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092126153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092126153
Tiivistelmä
Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö on koottu kymmenen viikon raportoinneista, jotka käsittelivät työssä tapahtuvia neuropsykiatrisia neuvontoja ja työn vaihtuvia tapahtumia. Raportointiviikoilla käsiteltiin oman työn työtehtäviä yleisellä tasolla ja teemoja reflektoitiin kirjallisuuden kautta. Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata ohjaajan oppimista neuropsykiatristen tehtävien teossa molemmilla kotimaisilla kielillä ja kehittää omalle työpaikalle erilaisia neuropsykiatrisia osaamista arjen strukturoinnin yhteydessä. Kaksikielisyyden huomioiminen neuropsykiatrisen osaamisen vahvistamisessa lastensuojelussa on tämänhetkisen tarpeen mukaista, koska nuoria sijoitetaan tarpeen vaatiessa eri puolille Suomea tapauskohtaisesti.
Ammatillisen kehittymisen kautta oli mahdollista syventää ammatillista itsevarmuutta ja havaita omia ja työyhteisön kehittämiskohteita. Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön haasteena oli, että vain seitsemän osallistui 19 työkollegoista ja he olivat mukana oppimassa neuropsykiatrisia haasteista ja halusivat tietää, miten he voivat itse toimia tukien nuoren hyvinvointia erilaisilla tehtävillä arjessa.
Ammatillisen kehittymisen kautta oli mahdollista syventää ammatillista itsevarmuutta ja havaita omia ja työyhteisön kehittämiskohteita. Päiväkirjamuotoisen opinnäytetyön haasteena oli, että vain seitsemän osallistui 19 työkollegoista ja he olivat mukana oppimassa neuropsykiatrisia haasteista ja halusivat tietää, miten he voivat itse toimia tukien nuoren hyvinvointia erilaisilla tehtävillä arjessa.