Staycation-marknadsföring i Helsingfors
Remes, Wille (2023)
Remes, Wille
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092226187
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092226187
Tiivistelmä
Staycation är en relativt ny form av resande där en person väljer att spendera sin semester på hemorten, istället för att åka utomlands på en vanlig utlandsresa. Staycation som en form av turism har varit populärt under de senaste åren som en direkt följd av koronapandemin, då rörelsefriheten minskade och det inte var möjligt att åka på resor utomlands. Syftet med detta arbete var att utforska ämnet staycation, mer specifikt var mitt mål att undersöka hur hotellen i helsingfors marknadsför staycation åt lokala invånare. Forskningsfrågorna för arbetet var följande: ”Hur sen en vanlig staycation reklam ut? Vad förmedlar reklamen åt konsumenten?”, ”På vilka sätt tar man i beaktande lokala invånare i marknadsföringen?”, ”Vad är det som vädjar till staycation turister, hurdan sorts service marknadsför man till helsingforsbor?”. Som teoretisk referensram behandlas ämnesområden som påverkar resande, bl.a. sociala medier och hållbart resande, samt staycation i allmänhet. Metoden som användes var kvalitativ, induktiv litteraturstudie, och den valda analysmetoden var en systematisk innehållsanalys. Insamligen av data skedde huvusdsakligen via databaser inom ekonomi som EBSCO, Emerald samt Theseus. För att underlätta bearbetningen av insamlat material baserades analysen på AIDA modellen samt Push/Pull teorin. Ur tidigare undersökningar framgår det att staycation är ett ganska nytt forskningsämne och därför vet man ganska lite egentligen om det (Vanhala 2019). Baserat på resultaten från innehållsanalysen följer alla reklam en likadan sorts struktur, och syftet med marknadsföringen är att via reklamens stil och innehåll fånga kundens intresse. Staycation turister värdesätter under vistelsen ofta olika tjänster som främjar hälsa och återhämtning, och möjligheten att gå och utforska staden är viktigt för många. Slutsatsen av litteraturstudien är att staycation är ett bra alternativ till vanliga utlandsresor, men för att kunna jämföra och förstå dess popularitet måste man undersöka ämnet med jämna mellanrum.