Varhaiskasvatuksen sosionomin yhteistyö perheiden kanssa
Kuitto, Viivi; Kotiranta, Hanni (2023)
Kuitto, Viivi
Kotiranta, Hanni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092226225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092226225
Tiivistelmä
Vuonna 2018 voimaan tulleessa varhaiskasvatuslaissa (540/2018) määriteltiin uusi ammattinimike - varhaiskasvatuksen sosionomi. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kirjallisuuskatsauksen avulla selvittää, miten varhaiskasvatuksen sosionomin osaamista, työnkuvaa sekä perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä, on määritelty varhaiskasvatuksessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, joka toteutettiin narratiivisella sekä laadullisella työotteella. Työn vaiheita olivat tutkimuskysymyksen muodostaminen, aineiston keruu ja analysointi sekä tulosten esittäminen. Aineistoa kerättiin eri tietokannoista, kuten LAB Primosta, Google Scholarista, Finna fi:stä sekä Google hakukoneesta. Valintaprosessin jälkeen analysoitava aineisto teemoitettiin opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyön havainnot osoittavat, että sosionomikoulutus antaa laajan osaamistason perheiden kanssa tehtävään yhteistyöhön. Koulutuksessa hankittu osaaminen tulee esille perheiden kohtaamisissa, lasten ja perheiden hyvinvoinnin tukemisessa, lapsien edun mukaisessa toiminnassa heidän tasa-arvonsa sekä osallisuutensa huomioiden, menetelmä- ja teoriaosaamisessa sekä palveluohjauksessa. Varhaiskasvatuksen sosionomin ammattitaidolle on tarvetta tässä muuttuvassa yhteiskunnassa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta, joka toteutettiin narratiivisella sekä laadullisella työotteella. Työn vaiheita olivat tutkimuskysymyksen muodostaminen, aineiston keruu ja analysointi sekä tulosten esittäminen. Aineistoa kerättiin eri tietokannoista, kuten LAB Primosta, Google Scholarista, Finna fi:stä sekä Google hakukoneesta. Valintaprosessin jälkeen analysoitava aineisto teemoitettiin opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyön havainnot osoittavat, että sosionomikoulutus antaa laajan osaamistason perheiden kanssa tehtävään yhteistyöhön. Koulutuksessa hankittu osaaminen tulee esille perheiden kohtaamisissa, lasten ja perheiden hyvinvoinnin tukemisessa, lapsien edun mukaisessa toiminnassa heidän tasa-arvonsa sekä osallisuutensa huomioiden, menetelmä- ja teoriaosaamisessa sekä palveluohjauksessa. Varhaiskasvatuksen sosionomin ammattitaidolle on tarvetta tässä muuttuvassa yhteiskunnassa.