Opiskelijahyvinvointi Kaustisen kouluissa opiskelijoiden näkökulmasta talvella 2010
Myllymäki, Miia (2012)
Myllymäki, Miia
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092526254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092526254
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen opinnäytetyö, jonka tilaaja on Kaustisen kunnan sivistystoimi ja Kaustisen evankelinen opisto. Opinnäytetyön tarkoituksena oli hahmottaa tekijöitä, jotka olivat opiskelijoiden omasta mielestä oleellisia perusopetuksen, lukioopetuksen sekä ammatillisen opetuksen opiskelijahyvinvoinnissa. Hahmottaminen tapahtui ympäristön olosuhteiden, sosiaalisten suhteiden, osallisuuden ja terveyden näkökulmista. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada opiskelijat itse pohtimaan tekijöitä, joilla he voivat vaikuttaa hyvinvointiinsa ja millä heidän hyvinvointiaan voitaisiin parantaa. Tarkoituksen oli myös, että opinnäytetyön tulokset kirjataan Kaustisen oppilashuoltostrategiaan.
Tutkimuksen pääpaino oli kvalitatiivisessa eli laadullisessa fenomenologishermeneuttisessa tutkimuksessa. Selvitettäessä opiskelijoiden mielipiteitä yksittäisistä asioista käytettiin myös määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimusaineisto kerättiin 104 opiskelijalta puolistrukturoidulla kyselykaavakkeella ja käsiteltiin SPSS-tilastoohjelmalla sekä aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että opiskelijat pitivät oleellisina tekijöinä omalle hyvinvoinnilleen hyviä opiskeluympäristön olosuhteita, opettajan aikaa itselle, opiskelujen kuormittavuuden vähentämistä sekä mahdollista tukea kotoa ja ympäröiviltä yhteisöiltä.
Hyvinvointia parantaviksi tekijöiksi opiskelijat nimesivät terveen fyysisen ympäristön, toimivat palvelut ja sosiaaliset suhteet, opettajien/rehtorien mahdolliset toimet hyvinvoinnin parantamiseksi sekä kohtuullisen vaatimustason ja opiskelijoiden äänen kuulemisen.
Tutkimuksen pääpaino oli kvalitatiivisessa eli laadullisessa fenomenologishermeneuttisessa tutkimuksessa. Selvitettäessä opiskelijoiden mielipiteitä yksittäisistä asioista käytettiin myös määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimusaineisto kerättiin 104 opiskelijalta puolistrukturoidulla kyselykaavakkeella ja käsiteltiin SPSS-tilastoohjelmalla sekä aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että opiskelijat pitivät oleellisina tekijöinä omalle hyvinvoinnilleen hyviä opiskeluympäristön olosuhteita, opettajan aikaa itselle, opiskelujen kuormittavuuden vähentämistä sekä mahdollista tukea kotoa ja ympäröiviltä yhteisöiltä.
Hyvinvointia parantaviksi tekijöiksi opiskelijat nimesivät terveen fyysisen ympäristön, toimivat palvelut ja sosiaaliset suhteet, opettajien/rehtorien mahdolliset toimet hyvinvoinnin parantamiseksi sekä kohtuullisen vaatimustason ja opiskelijoiden äänen kuulemisen.