Opiskelijoiden kokemat traumaattiset kriisit ja tuen saaminen Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulussa
Anttila, Jonna; Salmi, Teija (2012)
Anttila, Jonna
Salmi, Teija
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092526261
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092526261
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli osa To Care, To Dare, To Share -projektia ja sen tavoitteena oli kartoittaa ammattikorkeakouluopiskelijaa tai hänen läheistään kohdanneen traumaattisen kriisin vaikutuksia opiskelijan hyvinvointiin ja opinnoissa jaksamiseen. Opinnäytetyössä haluttiin myös selvittää, minkälaista apua ja tukea Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun opiskelijat ovat saaneet koulun taholta.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin sähköisesti kaikille Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Kysely tehtiin kahdella kielellä, suomeksi ja englannikSi. Kyselyyn vastasi yhteensä 440 oppilasta, joista 400 suomenkieliseen kyselyyn ja 40 englanninkieliseen.
Molemmissa kyselyissä yli puolet vastanneista ei ollut kokenut minkäänlaista traumaattista kriisiä opintojensa aikana. Suomenkieliseen kyselyyn vastanneilla stressi oli yleisin hyvinvointiin negatiivisesti vaikuttava tekijä. Englanninkielisessä kyselyssä yleisin hyvinvointiin negatiivisesti vaikuttanut tekijä oli yksinäisyyden tunteet. Molemmissa kyselyissä noin puolet vastaajista koki koulun tukevan hyvinvointia kohtalaisesti.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin sähköisesti kaikille Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Kysely tehtiin kahdella kielellä, suomeksi ja englannikSi. Kyselyyn vastasi yhteensä 440 oppilasta, joista 400 suomenkieliseen kyselyyn ja 40 englanninkieliseen.
Molemmissa kyselyissä yli puolet vastanneista ei ollut kokenut minkäänlaista traumaattista kriisiä opintojensa aikana. Suomenkieliseen kyselyyn vastanneilla stressi oli yleisin hyvinvointiin negatiivisesti vaikuttava tekijä. Englanninkielisessä kyselyssä yleisin hyvinvointiin negatiivisesti vaikuttanut tekijä oli yksinäisyyden tunteet. Molemmissa kyselyissä noin puolet vastaajista koki koulun tukevan hyvinvointia kohtalaisesti.