Opiskeluhyvinvointi : Case Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijat Kokkolassa
Pulkkinen, Liina (2012)
Pulkkinen, Liina
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092526263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092526263
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia millaista on Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoiden tämän hetkinen opiskelu hyvinvointi. Tutkimuksen tavoitteena oli myös kartoittaa miten Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun hyvinvointistrategia toteutuu opiskelijoiden opintojen tukena sekä herättää keskustelua opiskelijahyvinvoinnin tilasta Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoiden keskuudessa.
Lähestyin aihetta Työterveyslaitoksella laatiman opiskelutetraedrimallin pohjalta, josta Kristiina Kunttu on muokannut mallin ammattikorkeakoulu opiskelijoiden tarpeita vastaavaksi. Tämä niin sanottu opiskelukyvyn tetraedrimalli tarkastelee opiskelijahyvinvointia omien voimavarojen, opiskelutaitojen ja opiskeluympäristön sekä opetus- ja ohjaustoiminta käsitteiden kautta.
Opinnäytetyön tutkimusosa toteutettiin Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulussa liiketalouden opiskelijoille tarkoin valituilla kontaktiopetus tunneilla. Tutkimus toteutui kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä, koska haluttiin saada selville mahdollisimman monen opiskelijan mielipide asiasta. Tutkimus tapahtui tammi ja helmikuun vaihteessa 2012.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että opiskeluhyvinvoinnin taso KeskiPohjanmaan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden keskuudessa yleisesti ottaen on hyvä. Muutama kohta kyselylomakkeessa osoitti, että parannusta tarvitsisi ehdotta, jotta päästäisiin kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja sitä kautta parempiin oppimistuloksiin. Nämä kohdat tulivat esille kyselylomakkeen opiskelutaidot -osiossa. Väitteeseen 'opin kuuntelemalla luentoja ja esityksiä' vastattiin 51 %:sti joko täysin eri mieltä tai jonkin verran eri mieltä asiasta. Myös ajankäytön hallitseminen opiskelujen parissa tuotti vastaajien mukaan hankaluuksia. Tasan puolet vastaajista oli väittämän kanssa joko jonkin verran eri mieltä asiasta tai täysin eri mieltä asiasta.
Lähestyin aihetta Työterveyslaitoksella laatiman opiskelutetraedrimallin pohjalta, josta Kristiina Kunttu on muokannut mallin ammattikorkeakoulu opiskelijoiden tarpeita vastaavaksi. Tämä niin sanottu opiskelukyvyn tetraedrimalli tarkastelee opiskelijahyvinvointia omien voimavarojen, opiskelutaitojen ja opiskeluympäristön sekä opetus- ja ohjaustoiminta käsitteiden kautta.
Opinnäytetyön tutkimusosa toteutettiin Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulussa liiketalouden opiskelijoille tarkoin valituilla kontaktiopetus tunneilla. Tutkimus toteutui kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä, koska haluttiin saada selville mahdollisimman monen opiskelijan mielipide asiasta. Tutkimus tapahtui tammi ja helmikuun vaihteessa 2012.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että opiskeluhyvinvoinnin taso KeskiPohjanmaan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden keskuudessa yleisesti ottaen on hyvä. Muutama kohta kyselylomakkeessa osoitti, että parannusta tarvitsisi ehdotta, jotta päästäisiin kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja sitä kautta parempiin oppimistuloksiin. Nämä kohdat tulivat esille kyselylomakkeen opiskelutaidot -osiossa. Väitteeseen 'opin kuuntelemalla luentoja ja esityksiä' vastattiin 51 %:sti joko täysin eri mieltä tai jonkin verran eri mieltä asiasta. Myös ajankäytön hallitseminen opiskelujen parissa tuotti vastaajien mukaan hankaluuksia. Tasan puolet vastaajista oli väittämän kanssa joko jonkin verran eri mieltä asiasta tai täysin eri mieltä asiasta.