Psykoedukaation merkitys autismikirjon lapselle ja hänen läheisilleen : integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Grönholm, Marjo (2023)
Grönholm, Marjo
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092526268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092526268
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa integratiivisen kirjallisuuskatsauksen avulla psykoedukaation merkitystä autismikirjon lapselle ja hänen läheisilleen. Tutkimuskysymykset olivat: 1) Millä tavoin psykoedukaatiota voidaan toteuttaa autismikirjon lapselle? 2) Millainen merkitys psykoedukaatiolla on autismikirjon lapselle ja hänen läheisilleen? Lisäksi tarkoituksena oli koota opas, jota voidaan hyödyntää autismikirjon lapsen psykoedukaatiossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kootuksi faktaa, jota voidaan hyödyntää tiedon antamisessa autismikirjon lapselle ja lapsen läheisille. Tietoa voidaan hyödyntää myös autismikirjon lasten kanssa toimiville ammattilaisille.
Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa haettiin tietokannoista: Ebsco Academic, Ebsco Cinahl, PubMed ja Medline Ovid. Aineistoon valikoitui mukaan yhteensä 15 tutkimusta vuosilta 2015–2022. Aineistossa käytettiin induktiivistä sisällönanalyysia.
Kirjallisuuskatsaus osoitti, että autismikirjon lapselle voidaan toteuttaa psykoedukaatiota antamalla validia tietoa erilaisilla menetelmillä. Psykoedukaatiota voidaan myös toteuttaa erilaisten aktiivisten toimintojen kautta. Psykoedukaatiota tulisi toteuttaa positiiviseen sävyyn, savutettavuustekijät huomioiden. Autismikirjon lapsen psykoedukaatio tulisi kohdistaa koko perheyksikköön. Psykoedukaatiota on mahdollista toteuttaa hyvin kirjavilla tavoilla ja yhdistää erilaisiin interventioihin.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella psykoedukaation merkitys autismikirjon lapselle ja hänen läheisilleen on moninainen. Psykoedukaatio lisää ymmärrystä, hyväksyntää, kasvattajan kompetenssia, vähentää stressiä ja mahdollistaa tuen saamisen.
Autismikirjon lapselle suunniteltu opas auttaa lasta hahmottamaan omaa erityisyyttään ja voimavarojaan. Opasta voidaan hyödyntää esimerkiksi poliklinikoilla tai vanhemmat voivat käyttää opasta keskustellessaan diagnoosista lapsensa kanssa. The purpose of this study was to investigate the significance of psychoeducation for children with autism spectrum disorder, including their families, based on an integrative literature review. The research questions were: 1) In which ways can psychoeducation be implemented for a child with ASD? 2) What significance does psychoeducation have for a child on the autism spectrum and their family?
Additionally, the study aimed to create a guide that can be used in psychoeducation for ASD children. The aim of the study was to collect facts that can offer information for ASD children and their families. This information can also be valuable for professionals working with ASD children. The study was conducted as an integrative review, and fifteen articles from 2015–2022 were included for this review. The data was ana-lysed using inductive content analysis.
The results of the literature review suggested that psychoeducation can be implemented for ASD children by providing valid information and using different methods and activities. Psychoeducation should be implemented in a positive way considering the accessibility aspect, and it should be aimed at the whole family unit. It can be combined with various interventions. The results also showed that psychoeducation affects children and their families in a variety of ways, increasing understanding, acceptance, parental competence, and support while reducing stress.
The guide designed for children helps them understand their own uniqueness and strengths. This guide can be used, for example, at polyclinics, or parents can use it while discussing the diagnosis with their child.
Opinnäytetyö toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa haettiin tietokannoista: Ebsco Academic, Ebsco Cinahl, PubMed ja Medline Ovid. Aineistoon valikoitui mukaan yhteensä 15 tutkimusta vuosilta 2015–2022. Aineistossa käytettiin induktiivistä sisällönanalyysia.
Kirjallisuuskatsaus osoitti, että autismikirjon lapselle voidaan toteuttaa psykoedukaatiota antamalla validia tietoa erilaisilla menetelmillä. Psykoedukaatiota voidaan myös toteuttaa erilaisten aktiivisten toimintojen kautta. Psykoedukaatiota tulisi toteuttaa positiiviseen sävyyn, savutettavuustekijät huomioiden. Autismikirjon lapsen psykoedukaatio tulisi kohdistaa koko perheyksikköön. Psykoedukaatiota on mahdollista toteuttaa hyvin kirjavilla tavoilla ja yhdistää erilaisiin interventioihin.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella psykoedukaation merkitys autismikirjon lapselle ja hänen läheisilleen on moninainen. Psykoedukaatio lisää ymmärrystä, hyväksyntää, kasvattajan kompetenssia, vähentää stressiä ja mahdollistaa tuen saamisen.
Autismikirjon lapselle suunniteltu opas auttaa lasta hahmottamaan omaa erityisyyttään ja voimavarojaan. Opasta voidaan hyödyntää esimerkiksi poliklinikoilla tai vanhemmat voivat käyttää opasta keskustellessaan diagnoosista lapsensa kanssa.
Additionally, the study aimed to create a guide that can be used in psychoeducation for ASD children. The aim of the study was to collect facts that can offer information for ASD children and their families. This information can also be valuable for professionals working with ASD children. The study was conducted as an integrative review, and fifteen articles from 2015–2022 were included for this review. The data was ana-lysed using inductive content analysis.
The results of the literature review suggested that psychoeducation can be implemented for ASD children by providing valid information and using different methods and activities. Psychoeducation should be implemented in a positive way considering the accessibility aspect, and it should be aimed at the whole family unit. It can be combined with various interventions. The results also showed that psychoeducation affects children and their families in a variety of ways, increasing understanding, acceptance, parental competence, and support while reducing stress.
The guide designed for children helps them understand their own uniqueness and strengths. This guide can be used, for example, at polyclinics, or parents can use it while discussing the diagnosis with their child.