Organisaation veto- ja pitovoiman kehittäminen organisaatiobrändin näkökulmasta : Attendo Terapia Oy
Roivas, Janne (2023)
Roivas, Janne
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092626355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092626355
Tiivistelmä
Veto- ja pitovoimatutkimusten tavoitteena oli kerätä tietoa siitä, mitä tekijöitä kohdeorganisaatio Attendo Terapiapalveluiden ulkopuoliset fysio- ja toimintaterapeutit ja alojen opiskelijat kokevat työn vetovoimatekijöinä ja miten ne näyttäytyvät ja toteutuvat Attendo Terapiapalveluiden työntekijöille pitovoimatekijöinä. Tavoitteena oli lisäksi selvittää, miten vetovoimaisen organisaation kokemisessa on tullut muutoksia aiempaan tutkimustietoon perustuen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kyselytutkimusten avulla kerätä tietoa kohdeorganisaation nykyisistä vahvuuksista ja kehittämisen kohteista, joita tulevaisuudessa voidaan painottaa esimerkiksi viestinnän ja toiminnan uudistamisen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin touko-kesäkuun 2023 aikana strukturoiduilla kyselyillä, jotka oli laadittu Google Forms-alustalle. Vetovoimatutkimukseen osallistui 480 fysio- tai toimintaterapeuttia ja yhteensä 13 kyseisten alojen opiskelijaa. Pitovoimatutkimukseen osallistui 106 Attendo Terapiapalveluiden työntekijää, joista 13 oli työharjoittelijoita.
Vetovoimatutkimuksen tulosten perusteella keskeisimmät vetovoimatekijät liittyvät työyhteisöön, palkkaukseen, omaan ammatilliseen kehittymiseen ja työn joustavuuteen. Myös johtamis- ja esihenkilötyö koettiin tärkeinä vetovoimatekijöinä, kun työntekijät odottavat arvostusta, luottamusta ja tukea työssään. Pitovoimatutkimuksen tulosten perusteella palkkausta lukuun ottamatta työntekijät ovat pääosin tyytyväisiä työssään ja ulkopuolisten kokemat vetovoimatekijät toteutuvat pääosin myös kohdeorganisaation pitovoimatekijöinä.
Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella saatiin tärkeää tietoa kuntoutusalojen ammattilaisten kokemista vetovoimatekijöistä ja organisaation työntekijöiden kokemista pitovoimatekijöistä. Tutkimustulosten perusteella saatiin vahvistusta sille, että tärkeä toimenpide kohdeorganisaatiossa on brändin eli organisaatiomielikuvan vahvistaminen ja tunnettavuuden lisääminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kyselytutkimusten avulla kerätä tietoa kohdeorganisaation nykyisistä vahvuuksista ja kehittämisen kohteista, joita tulevaisuudessa voidaan painottaa esimerkiksi viestinnän ja toiminnan uudistamisen näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin touko-kesäkuun 2023 aikana strukturoiduilla kyselyillä, jotka oli laadittu Google Forms-alustalle. Vetovoimatutkimukseen osallistui 480 fysio- tai toimintaterapeuttia ja yhteensä 13 kyseisten alojen opiskelijaa. Pitovoimatutkimukseen osallistui 106 Attendo Terapiapalveluiden työntekijää, joista 13 oli työharjoittelijoita.
Vetovoimatutkimuksen tulosten perusteella keskeisimmät vetovoimatekijät liittyvät työyhteisöön, palkkaukseen, omaan ammatilliseen kehittymiseen ja työn joustavuuteen. Myös johtamis- ja esihenkilötyö koettiin tärkeinä vetovoimatekijöinä, kun työntekijät odottavat arvostusta, luottamusta ja tukea työssään. Pitovoimatutkimuksen tulosten perusteella palkkausta lukuun ottamatta työntekijät ovat pääosin tyytyväisiä työssään ja ulkopuolisten kokemat vetovoimatekijät toteutuvat pääosin myös kohdeorganisaation pitovoimatekijöinä.
Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella saatiin tärkeää tietoa kuntoutusalojen ammattilaisten kokemista vetovoimatekijöistä ja organisaation työntekijöiden kokemista pitovoimatekijöistä. Tutkimustulosten perusteella saatiin vahvistusta sille, että tärkeä toimenpide kohdeorganisaatiossa on brändin eli organisaatiomielikuvan vahvistaminen ja tunnettavuuden lisääminen.
