Työyhteisötaitoja kehittämällä kohti parempaa työhyvinvointia –Työyhteisötaidot-opas
Kairenius-Jansson, Katja (2023)
Kairenius-Jansson, Katja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092726449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023092726449
Tiivistelmä
Kehittämistyö toteutettiin työelämälähtöisenä kehittämistyönä sosiaalialalla toimivan organisaation mielenterveyspalveluiden työntekijöille yhdessä asumisyksikössä. Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää työntekijöiden työyhteisötaitoja ja laatia työyhteisötaidot-opas työyhteisöön. Kehittämistyön tavoitteena oli lisätä työntekijöiden ymmärrystä työyhteisötaidoista ja edistää työntekijöiden työyhteisötaitoja ja työntekijöiden yhteistyön sujuvuutta ja sitä kautta myös työhyvinvointia.
Työyhteisö tarvitsee toimiakseen työyhteisötaitoja. Näin työyhteisön yhteistyö toimii ja työntekijät voivat hyvin, kun jokaisella työyhteisön jäsenellä on selkeä ymmärrys työroolistaan ja siihen sisältyvistä vastuista ja velvoitteista. Kehittämistyö osoitti, että, työyhteisötaitoja tarkastelemalla saadaan uusia näkökulmia ja ideoita, joihin on hyvä kiinnittää huomiota omassa työkäyttäytymisessä. Parhaimmillaan tämä lisää työhön sitoutumista, työssä viihtymistä, työntekijöiden välistä yhteistyötä ja työn tuottavuutta. Kehittämistyötä ohjasi teoria ja aikaisemmat tutkimukset työyhteisötaidoista. Työyhteisötaitoihin kuuluu erilaisia taitoja, joita käytämme päivittäin työpaikalla. Kehittämistyön tueksi työyhteisötaitoja tarkasteltiin vastuiden ja velvoitteiden, yhteistyö-, vuorovaikutus- ja työhyvinvointia edistävien työyhteisötaitojen näkökulmasta.
Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullisia, että määrällisiä menetelmiä. Kehittämistyössä määrällisenä aineistona käytettiin sähköistä kyselyä, jonka tavoitteena oli kerätä tietoa työyhteisötaitojen nykytilasta ja työntekijöiden käsityksiä työyhteisötaidoista. Laadullista tutkimusta käytettiin määrällisen tutkimustulosten syventämiseen kehittämistyöpajojen muodossa. Kyselyn tulosten perusteella kehittämistyöpajoissa jatkettiin työyhteisötaitojen tarkastelua ja ideoitiin tärkeimmiksi koettuja työyhteisötaitoja.
Kehittämistyön tuloksena laadittiin työyhteisötaidot-opas työyhteisöön. Työyhteistaidot-oppaan tarkoituksena oli lisätä työntekijöiden tietoutta työyhteisötaidoista ja toimia toimintaohjeena työyhteisössä, jonka avulla työntekijät voivat kehittää omia työyhteisötaitojaan. Työyhteisötaidot-oppaan sisältö koostui työyhteisötaidot teoriasta ja toimintatavoista keskittyen neljään teemaan vastuut ja velvoitteet, yhteistyötaidot, vuorovaikutustaidot ja työhyvinvointia edistävät taidot. Tärkeimmät toimintatavat keskittyivät siihen, miten työntekijä voi edistää omia työyhteisötaitojaan työssään. Työyhteisötaitoja tarkastelemalla ja arvioimalla kyettiin tunnistamaan vahvuudet, heikkoudet sekä saamaan tietoa, jonka avulla työyhteisötaitoja voidaan kehittää työyhteisössä. Työyhteistaitojen tunnistaminen ja kehittäminen lisäävät työntekijän tietoisuutta omista ja työyhteisön työyhteisötaidoista. Oman työyhteisötaidon osaamisen tunnistaminen on koko työyhteisön etu ja se lisää yhteistyötä ja työhyvinvointia.
Työyhteisötaitoja olisi tärkeää jatkossa juurruttaa osaksi työyhteisön työkulttuuria ja jatkaa niiden arvioimista ja kehittämistä. Jatkossa olisi myös hyvä kiinnittää huomiota työntekijöiden työyhteisötaitojen osaamiseen, vahvistamiseen ja kehittämiseen ammatillisessa peruskoulutuksessa sekä organisaation omassa toiminnassa.
Työyhteisö tarvitsee toimiakseen työyhteisötaitoja. Näin työyhteisön yhteistyö toimii ja työntekijät voivat hyvin, kun jokaisella työyhteisön jäsenellä on selkeä ymmärrys työroolistaan ja siihen sisältyvistä vastuista ja velvoitteista. Kehittämistyö osoitti, että, työyhteisötaitoja tarkastelemalla saadaan uusia näkökulmia ja ideoita, joihin on hyvä kiinnittää huomiota omassa työkäyttäytymisessä. Parhaimmillaan tämä lisää työhön sitoutumista, työssä viihtymistä, työntekijöiden välistä yhteistyötä ja työn tuottavuutta. Kehittämistyötä ohjasi teoria ja aikaisemmat tutkimukset työyhteisötaidoista. Työyhteisötaitoihin kuuluu erilaisia taitoja, joita käytämme päivittäin työpaikalla. Kehittämistyön tueksi työyhteisötaitoja tarkasteltiin vastuiden ja velvoitteiden, yhteistyö-, vuorovaikutus- ja työhyvinvointia edistävien työyhteisötaitojen näkökulmasta.
Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullisia, että määrällisiä menetelmiä. Kehittämistyössä määrällisenä aineistona käytettiin sähköistä kyselyä, jonka tavoitteena oli kerätä tietoa työyhteisötaitojen nykytilasta ja työntekijöiden käsityksiä työyhteisötaidoista. Laadullista tutkimusta käytettiin määrällisen tutkimustulosten syventämiseen kehittämistyöpajojen muodossa. Kyselyn tulosten perusteella kehittämistyöpajoissa jatkettiin työyhteisötaitojen tarkastelua ja ideoitiin tärkeimmiksi koettuja työyhteisötaitoja.
Kehittämistyön tuloksena laadittiin työyhteisötaidot-opas työyhteisöön. Työyhteistaidot-oppaan tarkoituksena oli lisätä työntekijöiden tietoutta työyhteisötaidoista ja toimia toimintaohjeena työyhteisössä, jonka avulla työntekijät voivat kehittää omia työyhteisötaitojaan. Työyhteisötaidot-oppaan sisältö koostui työyhteisötaidot teoriasta ja toimintatavoista keskittyen neljään teemaan vastuut ja velvoitteet, yhteistyötaidot, vuorovaikutustaidot ja työhyvinvointia edistävät taidot. Tärkeimmät toimintatavat keskittyivät siihen, miten työntekijä voi edistää omia työyhteisötaitojaan työssään. Työyhteisötaitoja tarkastelemalla ja arvioimalla kyettiin tunnistamaan vahvuudet, heikkoudet sekä saamaan tietoa, jonka avulla työyhteisötaitoja voidaan kehittää työyhteisössä. Työyhteistaitojen tunnistaminen ja kehittäminen lisäävät työntekijän tietoisuutta omista ja työyhteisön työyhteisötaidoista. Oman työyhteisötaidon osaamisen tunnistaminen on koko työyhteisön etu ja se lisää yhteistyötä ja työhyvinvointia.
Työyhteisötaitoja olisi tärkeää jatkossa juurruttaa osaksi työyhteisön työkulttuuria ja jatkaa niiden arvioimista ja kehittämistä. Jatkossa olisi myös hyvä kiinnittää huomiota työntekijöiden työyhteisötaitojen osaamiseen, vahvistamiseen ja kehittämiseen ammatillisessa peruskoulutuksessa sekä organisaation omassa toiminnassa.
