Erasmus+ Blended Intensive Program -opiskelijaliikkuvuuden prosessi LAB-ammattikorkeakoululle
Kemppainen, Emmi (2023)
Kemppainen, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100126620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100126620
Tiivistelmä
Opinnäytetyö laadittiin LAB-ammattikorkeakoululle. Konstruktiivisen tutkimuksen lähtökohtana oli toistaiseksi rakentamaton Erasmus+ Blended Intensive Program -opiskelijaliikkuvuuden prosessi, joka oli epäselvä henkilöstön keskuudessa ja aiheutti opiskelijoiden eriarvoistumista. Prosessin omistaja sekä hänen esihenkilönsä kokivat prosessin kehittämisen tärkeäksi ja ajankohtaiseksi. Kehittämistyön tavoitteena oli tunnistaa ja mallintaa kyseinen prosessi LAB-ammattikorkeakoululle sekä antaa kehittämisehdotuksia liikkuvuusmuodon kokonaisuuden tehostamiseksi.
Prosessin nykytila selvitettiin kyselyllä, joka kohdistettiin opiskelijoille, jotka olivat osallistuneet kyseiseen liikkuvuusmuotoon lukuvuonna 2022–2023. Kyselyn perusteella havaittiin kehittämistä vaativat osa-alueet. Näitä tunnistettuja osa-alueita kehitettiin benchmarkingin, haastattelun ja keskustelujen perusteella. Työn tuloksena rakennettiin prosessi, joka täyttää Erasmus+ -ohjelman vaatimukset sekä parantaa prosessin kehitettäväksi havaittuja osa-alueita. Rakennettu prosessi kuvattiin visuaalisesti prosessikaaviona. Lopuksi laadittiin lista kehittämisehdotuksista, jotka liittyvät kyseisen liikkuvuusmuodon laajempaan kokonaisuuteen, mutta ei rakennettavan prosessin sisälle.
Työn tavoite oli laatia prosessi ja antaa kehittämisehdotuksia, mutta ei viedä niitä käytäntöön. Laaditun prosessin sekä annettujen kehittämisehdotusten avulla LAB-ammattikorkeakoulu voi jatkossa toteuttaa liikkuvuuden prosessia tehokkaasti, selkeästi ja opiskelijoiden yhdenvertaisuuden taaten.
Prosessin nykytila selvitettiin kyselyllä, joka kohdistettiin opiskelijoille, jotka olivat osallistuneet kyseiseen liikkuvuusmuotoon lukuvuonna 2022–2023. Kyselyn perusteella havaittiin kehittämistä vaativat osa-alueet. Näitä tunnistettuja osa-alueita kehitettiin benchmarkingin, haastattelun ja keskustelujen perusteella. Työn tuloksena rakennettiin prosessi, joka täyttää Erasmus+ -ohjelman vaatimukset sekä parantaa prosessin kehitettäväksi havaittuja osa-alueita. Rakennettu prosessi kuvattiin visuaalisesti prosessikaaviona. Lopuksi laadittiin lista kehittämisehdotuksista, jotka liittyvät kyseisen liikkuvuusmuodon laajempaan kokonaisuuteen, mutta ei rakennettavan prosessin sisälle.
Työn tavoite oli laatia prosessi ja antaa kehittämisehdotuksia, mutta ei viedä niitä käytäntöön. Laaditun prosessin sekä annettujen kehittämisehdotusten avulla LAB-ammattikorkeakoulu voi jatkossa toteuttaa liikkuvuuden prosessia tehokkaasti, selkeästi ja opiskelijoiden yhdenvertaisuuden taaten.
