Tilausmuutokset tilaus-toimitusprosessissa : Case ABB Oy, Moottorit ja generaattorit
Thomasson, Pasi (2012)
Thomasson, Pasi
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100326779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100326779
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin ABB Oy, Moottorit ja Generaattorit Vaasan tuotantoyksikköön. Tutkimuksen tarkoituksena oli hankkia selkeä kuva siitä, mihin asiakkailta tilauksen jälkeen tulevat muutokset oikosulkumoottoreissa kohdistuvat, miten olemassa olevaa tilausmuutosprosessia voitaisiin kehittää ja kuinka hyvin tilausmuutosprosessi on yrityksen asiakasrajapinnan henkilöstön keskuudessa tunnettu.
Itse tutkimus suoritettiin kaksiosaisena, joista ensimmäisessä kvantitatiivisessa osiossa hankittiin tietoa toiminnanohjausjärjestelmiin tehdyistä asiakkaalta tulleista muutospyynnöistä vuosina 2009-2011. Jokaiselta vuodelta tutkittavaksi otettiin neljän kuukauden mittainen otanta tehdyistä muutoksista ja niistä saatu tieto selkeytettiin sekä jaettiin useampiin luokkiin tiedon käsittelyn helpottamiseksi. Tämän tutkimuksen tärkeimpänä tehtävänä oli hankkia kehitysehdotuksia olemassa olevaan prosessiin. Toinen osa suoritettiin kvalitatiivisena web-kyselylomakkeella, jolla pyrittiin selvittämään olemassa olevan tilausmuutosprosessin tunnettavuutta ja ongelmia asiakasrajapinna työskenteleviltä myyjiltä, suunnittelijoilta, projektipäälliköiltä ja tilaustenkäsittelijöiltä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selkeitä parannusehdotuksia, joista osa otettiin yrityksen käyttöön heti. Osa muutosehdotuksista vaatii kuitenkin olemassa olevien järjestelmien kehittämistä ja niiden toteuttaminen jäi myöhempään ajankohtaan. Tiedon järjestämisen yhteydessä havaittiin myös virheellisesti kirjattuja tilausmuutoksia, toiminnanohjausjärjestelmästä saatavan raportin luotettavuutta jouduttiin kyseenalaistamaan tietyiltä osilta. Kvalitatiivisen kyselytutkimuksen perusteella voi tehdä selkeitä johtopäätöksiä, että koulutuksen ja ohjemateriaalien saatavuutta on kehitettävä. Mahdollisesti on myös mietittävä uusia keinoja ohjeiden löydettävyyden varmistamiseksi.
Itse tutkimus suoritettiin kaksiosaisena, joista ensimmäisessä kvantitatiivisessa osiossa hankittiin tietoa toiminnanohjausjärjestelmiin tehdyistä asiakkaalta tulleista muutospyynnöistä vuosina 2009-2011. Jokaiselta vuodelta tutkittavaksi otettiin neljän kuukauden mittainen otanta tehdyistä muutoksista ja niistä saatu tieto selkeytettiin sekä jaettiin useampiin luokkiin tiedon käsittelyn helpottamiseksi. Tämän tutkimuksen tärkeimpänä tehtävänä oli hankkia kehitysehdotuksia olemassa olevaan prosessiin. Toinen osa suoritettiin kvalitatiivisena web-kyselylomakkeella, jolla pyrittiin selvittämään olemassa olevan tilausmuutosprosessin tunnettavuutta ja ongelmia asiakasrajapinna työskenteleviltä myyjiltä, suunnittelijoilta, projektipäälliköiltä ja tilaustenkäsittelijöiltä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selkeitä parannusehdotuksia, joista osa otettiin yrityksen käyttöön heti. Osa muutosehdotuksista vaatii kuitenkin olemassa olevien järjestelmien kehittämistä ja niiden toteuttaminen jäi myöhempään ajankohtaan. Tiedon järjestämisen yhteydessä havaittiin myös virheellisesti kirjattuja tilausmuutoksia, toiminnanohjausjärjestelmästä saatavan raportin luotettavuutta jouduttiin kyseenalaistamaan tietyiltä osilta. Kvalitatiivisen kyselytutkimuksen perusteella voi tehdä selkeitä johtopäätöksiä, että koulutuksen ja ohjemateriaalien saatavuutta on kehitettävä. Mahdollisesti on myös mietittävä uusia keinoja ohjeiden löydettävyyden varmistamiseksi.