Green Caren toteutus Suomessa
Koukkunen, Miia (2014)
Koukkunen, Miia
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014093014362
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014093014362
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä Green Care on. Työssä paneuduttiin Green Caren edellytyksiin, tavoitteisiin ja historiaan sekä esitettiin sen erilaisia toimintamuotoja. Pyrittiin myös selvittämään Green Care -toiminnan nykytila. Tutkimusta varten haastateltiin seitsemää erilaista suomalaista Green Care -yritystä. Haastattelujen tarkoituksena oli näyttää, minkälaista Green Care -toimintaa Suomessa on mahdollista harjoittaa ja mikä yrityksiä on motivoinut toiminnan aloittamiseen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin pääasiassa Internetissä julkaistuista tutkimuksista sekä erilaisten asiantuntijoiden ja yhdistysten kotisivuilta. Haastattelut toteutettiin puhelimitse puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Puhelinhaastattelut äänitettiin ja litteroitiin, minkä jälkeen kirjoitettiin yritysesittelyt. Yritysesittelyt sijoitettiin tekstissä vastaavan toimialan esittelyn jälkeen.
Tutkimuksessa havaittiin Green Care -käsitteen lievä epäselvyys. Käsitettä pyritään kuitenkin kehittämään ja päivittämään jatkuvasti, ja Green Careen liittyen on myös Suomessa kesken erilaisia kehittämishankkeita. Haastatteluun osallistuneet Green Care -yrittäjät kokivat työssään motivoivaksi ja palkitsevaksi mahdollisuuden työsken-nellä luonnon ja eläinten keskellä. Vaihtelevan haastavaksi yrityksissä koettiin byrokratian jäykkyys, toiminnan markkinointi ja asiakkaiden löytäminen sekä joskus myös tuen ja rahoituksen puute. Tietämystä Green Care -toiminnasta ja sen vaikuttavuudesta vastaajat haluavat yksimielisesti lisätä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin pääasiassa Internetissä julkaistuista tutkimuksista sekä erilaisten asiantuntijoiden ja yhdistysten kotisivuilta. Haastattelut toteutettiin puhelimitse puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Puhelinhaastattelut äänitettiin ja litteroitiin, minkä jälkeen kirjoitettiin yritysesittelyt. Yritysesittelyt sijoitettiin tekstissä vastaavan toimialan esittelyn jälkeen.
Tutkimuksessa havaittiin Green Care -käsitteen lievä epäselvyys. Käsitettä pyritään kuitenkin kehittämään ja päivittämään jatkuvasti, ja Green Careen liittyen on myös Suomessa kesken erilaisia kehittämishankkeita. Haastatteluun osallistuneet Green Care -yrittäjät kokivat työssään motivoivaksi ja palkitsevaksi mahdollisuuden työsken-nellä luonnon ja eläinten keskellä. Vaihtelevan haastavaksi yrityksissä koettiin byrokratian jäykkyys, toiminnan markkinointi ja asiakkaiden löytäminen sekä joskus myös tuen ja rahoituksen puute. Tietämystä Green Care -toiminnasta ja sen vaikuttavuudesta vastaajat haluavat yksimielisesti lisätä.