Yrityksen palveluiden hankinta ja kilpailuttaminen
Oravasaari, Arttu (2023)
Oravasaari, Arttu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100426851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100426851
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona kansainvälisiä markkinoita johtavalle teknologiayritykselle. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille yrityksen palvelun hankinta- ja kilpailutusprosessin puutekohtia ja näihin kehitysideoita. Tarkoituksena välttää kokonaan tai pienentää epäkohtien tuomaa haittaa tulevaisuudessa hankinta- ja kilpailutusprosessin osalta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään logistiikkaa sekä palvelun hankinta- ja kilpailutusprosessia. Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltavina ovat olleet toimeksiantajan eli hankkivan yrityksen edustajat sekä kahden eri sisäistä logistiikkaa tarjoavan yritysten edustajat. Tutkimuksessa on käytetty kahta eri haastattelulomaketta, joissa kysymykset ovat muotoitu palveluntarjoajalle ja palvelun hankkijalle.
Tutkimuksen lopputuloksena toimeksiantaja sai tietoonsa puutekohdat heidän prosessissaan ja kehitysideoita, joita kannattaa harkita seuraavassa hankinnassa ja kilpailutuksessa. Samalla toimeksiantaja sai tietoonsa mielipiteet sopimuksista, ja siitä, miten palvelun laatu on toteutunut kaikkien osapuolten mielestä. Haastateltavat antoivat mielipiteensä palvelun seurannasta ja miten sitä voitaisiin kehittää. Tämä edesauttaisi kahden palveluntarjoajan vertailua keskenään.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään logistiikkaa sekä palvelun hankinta- ja kilpailutusprosessia. Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa haastateltavina ovat olleet toimeksiantajan eli hankkivan yrityksen edustajat sekä kahden eri sisäistä logistiikkaa tarjoavan yritysten edustajat. Tutkimuksessa on käytetty kahta eri haastattelulomaketta, joissa kysymykset ovat muotoitu palveluntarjoajalle ja palvelun hankkijalle.
Tutkimuksen lopputuloksena toimeksiantaja sai tietoonsa puutekohdat heidän prosessissaan ja kehitysideoita, joita kannattaa harkita seuraavassa hankinnassa ja kilpailutuksessa. Samalla toimeksiantaja sai tietoonsa mielipiteet sopimuksista, ja siitä, miten palvelun laatu on toteutunut kaikkien osapuolten mielestä. Haastateltavat antoivat mielipiteensä palvelun seurannasta ja miten sitä voitaisiin kehittää. Tämä edesauttaisi kahden palveluntarjoajan vertailua keskenään.