Päiväkirja yhteisöllisen toimintakulttuurin vahvistamisesta varhaiskasvatuksessa
Matso, Triin (2023)
Matso, Triin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100426857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100426857
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan toimintaa vahvistaen varhaiskasvatuksen yhteisöllistä toimintakulttuuria sekä kirjoittajan omaa ammatillisuutta varhaiskasvatuksen kentällä. Toimeksiantajana opinnäytteessä oli Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimialan päiväkoti, jossa opinnäytteen aikana kirjoittaja toimi varhaiskasvatuksen opettajana havainnoiden ja kehittäen yhteisöllisyyttä. Opinnäytetyö on toteutettu päiväkirjamuotoisena (PONT), jossa on raportoitu työtä kahdentoista viikon ajan jokaiselle viikolle asetetun yhteisöllisyyttä askeleittain tukevan teeman mukaisesti. Opinnäytetyössä havainnoitiin kirjoittajan omaa toimintaa ryhmässä ja toimintaa analysoitiin ja reflektoitiin viikoittain viikkoanalyyseissä. Omaa osaamista ja sen kehitystä seurattiin teorian ja reflektoinnin kautta. Opinnäytetyö kehitti kirjoittajan ammattitaitoa varhaiskasvatuksen opettajana ja vahvisti hänen osaamistaan sosionomina. Toimeksiantajalla oli tarve lapsiryhmän yhteisöllisen toimintakulttuurin vahvistamiseen, joka toteutui erilaisia varhaiskasvatuksen pedagogisia painotuksia hyödyntäen.
Opinnäytetyö kehitti kirjoittajan ammatti-identiteettiä varhaiskasvatuksen opettajana ja sosionomina. Kirjoittajan osaaminen lisääntyi erityisesti osallisuuden pedagogiikan teoriasta, yhteisöllisistä menetelmistä ja näiden tuomisesta käytännön työhön. Teoriatietoa ja ammattiosaamista reflektoitiin päivittäin, ja näiden avulla toimeksiantaja sai kattavan käsityksen, miten varhaiskasvatuksessa voidaan vahvistaa yhteisöllisyyttä 1-3 vuotiaiden ryhmässä. Toimeksiantaja sai myös tutkimuksen aikana päivittyvää tietoa ja hyväksi havaittuja menetelmiä käsiteltiin työyhteisössä. Opinnäytteestä voidaan saada uusia ideoida, oppia yhteisöllisyyden vahvistamisen menetelmiä ja nähdä, miten teoria aiheen ympäriltä on toiminut käytännössä.
Opinnäytetyö kehitti kirjoittajan ammatti-identiteettiä varhaiskasvatuksen opettajana ja sosionomina. Kirjoittajan osaaminen lisääntyi erityisesti osallisuuden pedagogiikan teoriasta, yhteisöllisistä menetelmistä ja näiden tuomisesta käytännön työhön. Teoriatietoa ja ammattiosaamista reflektoitiin päivittäin, ja näiden avulla toimeksiantaja sai kattavan käsityksen, miten varhaiskasvatuksessa voidaan vahvistaa yhteisöllisyyttä 1-3 vuotiaiden ryhmässä. Toimeksiantaja sai myös tutkimuksen aikana päivittyvää tietoa ja hyväksi havaittuja menetelmiä käsiteltiin työyhteisössä. Opinnäytteestä voidaan saada uusia ideoida, oppia yhteisöllisyyden vahvistamisen menetelmiä ja nähdä, miten teoria aiheen ympäriltä on toiminut käytännössä.