Yrityspalveluiden merkitys Raahen Seudun Osuuspankille
Vähäkangas, Minna (2012)
Vähäkangas, Minna
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100927080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100927080
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli koota tietoa Raahen Seudun Osuuspankin yrityspalveluista sekä tarkastella sen toimintoja. Raahen Seudun Osuuspankki tarjoaa palveluita sekä yksityis- että yritysasiakkaille, mutta yrityspalveluiden tarkastelu on ollut vähäistä, vaikka sillä on merkittävä osuus koko pankin toimintaan.
Opinnäytetyössä käydään läpi yleistä tietoa Op-Pohjola-ryhmästä, Raahen Seudun Osuuspankista, sen markkinatilanteesta sekä asiakasryhmistä ja -määristä. Sitten perehdytään Raahen Seudun Osuuspankin tarjoamiin yrityspalveluihin. Tämän jälkeen käydään läpi toimintolaskennan teoriaa, jota hyödynnetään myöhemmässä vaiheessa jaettaessa kustannuksia pankin eri toiminnoille.
Jotta toiminnot ja niiden kuluttama aika saatiin selvitettyä, toimitettiin Raahen Seudun Osuuspankin yrityspalveluiden toimihenkilöille työajanseuranta. Työajanseurannasta saatiin selville, mihin asiakasryhmään toimihenkilön aikaa eniten kului sekä mitä kanavaa yritysasiakkaat ensisijaisesti käyttivät ottaessaan yhteyttä pankkiin.
Opinnäytetyössä käydään läpi yleistä tietoa Op-Pohjola-ryhmästä, Raahen Seudun Osuuspankista, sen markkinatilanteesta sekä asiakasryhmistä ja -määristä. Sitten perehdytään Raahen Seudun Osuuspankin tarjoamiin yrityspalveluihin. Tämän jälkeen käydään läpi toimintolaskennan teoriaa, jota hyödynnetään myöhemmässä vaiheessa jaettaessa kustannuksia pankin eri toiminnoille.
Jotta toiminnot ja niiden kuluttama aika saatiin selvitettyä, toimitettiin Raahen Seudun Osuuspankin yrityspalveluiden toimihenkilöille työajanseuranta. Työajanseurannasta saatiin selville, mihin asiakasryhmään toimihenkilön aikaa eniten kului sekä mitä kanavaa yritysasiakkaat ensisijaisesti käyttivät ottaessaan yhteyttä pankkiin.