Yksilön mukavuustekijät veroilmoittamisessa : Tapaustutkimus Keski-Pohjanmaan verotoimiston toiminta-alueella
Aho, Marja-Kaisa (2012)
Aho, Marja-Kaisa
2012
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100927081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023100927081
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia työn tilaajan Keski-Pohjanmaan verotoimiston toiminta-alueen henkilöveroasiakkaiden veroilmoituskäyttäytymistä ja tekijöitä, jotka viestinnällisesti vaikuttavat veroilmoituskäyttäytymiseen. Työ toteutettiin asiakaskyselyllä Keski-Pohjanmaan verotoimiston asiakaspalvelussa käyneille asiakkaille ja sähköisenä kyselynä Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun Tekniikan ja liiketalouden yksikön opiskelijoille.
Tutkimustuloksista on todettavissa, että nuoremmilla vastaajilla oli sähköisten palvelujen käyttö tutumpaa. Heillä ei kuitenkaan ole ollut tarvetta sähköiseen veroilmoittamiseen, koska esitäytetyn veroilmoituksen tiedot ovat olleet ajan tasalla. Vastaajat olivat ottaneet esille sähköisten palvelujen ympäristöystävällisyyden, jossa huomioidaan luonnonsuojelullisia näkökulmia.
Perinteisesti veroilmoittavilla iäkkäämmillä henkilöillä ilmeni epäröintiä sähköisten palvelujen käytöstä, sillä esitäytetyn veroilmoituksen palauttaminen perinteisesti postitse tuntui vastaajista helpommalta ja luotettavammalta menettelyltä ja aiemmat ilmoitustavat ja tottumukset vaikuttivat veroilmoituskäyttäytymiseen. Sähköisen palvelun käyttäminen puolestaan koettiin vieraaksi ja epäluotettavaksi ilmoitusmenettelyksi.
Epäröinnin yhdistäväksi tekijäksi muodostui mukavuustekijä niin sähköiseen kuin perinteiseen kyselyyn vastanneilla, sillä uuden opetteleminen ja jo totutuista tavoista luopuminen koettiin epämukavana.
Tutkimustuloksista on todettavissa, että nuoremmilla vastaajilla oli sähköisten palvelujen käyttö tutumpaa. Heillä ei kuitenkaan ole ollut tarvetta sähköiseen veroilmoittamiseen, koska esitäytetyn veroilmoituksen tiedot ovat olleet ajan tasalla. Vastaajat olivat ottaneet esille sähköisten palvelujen ympäristöystävällisyyden, jossa huomioidaan luonnonsuojelullisia näkökulmia.
Perinteisesti veroilmoittavilla iäkkäämmillä henkilöillä ilmeni epäröintiä sähköisten palvelujen käytöstä, sillä esitäytetyn veroilmoituksen palauttaminen perinteisesti postitse tuntui vastaajista helpommalta ja luotettavammalta menettelyltä ja aiemmat ilmoitustavat ja tottumukset vaikuttivat veroilmoituskäyttäytymiseen. Sähköisen palvelun käyttäminen puolestaan koettiin vieraaksi ja epäluotettavaksi ilmoitusmenettelyksi.
Epäröinnin yhdistäväksi tekijäksi muodostui mukavuustekijä niin sähköiseen kuin perinteiseen kyselyyn vastanneilla, sillä uuden opetteleminen ja jo totutuista tavoista luopuminen koettiin epämukavana.