Hakukoneoptimointi pienyrityksen verkkosivuille : case: Rosangeli
Vierros, Ville (2023)
Vierros, Ville
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101027220
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin hakukonemarkkinointia pienyrityksen näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sitä, miten pienyritys voi hyödyntää digitaalista markkinointia ja hakukoneoptimointia yrityksen verkkosivujen näkyvyyden parantamiseksi hakukoneessa.
Työn teoreettisessa osuudessa kuvattiin ja määriteltiin aikaisemman kirjallisuuden sekä verkkoaineistojen perusteella digitaalinen markkinointi, hakukoneet ja hakukonemarkkinointi. Opinnäytetyössä toteutettiin hakukoneoptimointi (Search Engine Optimatization, SEO) kohdeyrityksen verkkosivuille käyttäen erilaisia hakukoneoptimoinnin analyysityökaluja ja toteutettiin verkkosivujen keskeisten avainsanojen analyysi. Tavoitteena oli analysoida yrityksen hakukoneoptimoinnin lähtötilanne ja laatia sen pohjalta jatkokehittämissuositukset.
Hakukoneoptimoinnissa käytettiin Seobility SEO Checker työkalua ja yrityksen verkkosivujen analysoinnissa hyödynnettiin hyvän hakukoneoptimoinnin periaatteita aikaisempaan kirjallisuuteen perustuen. Google Trends ja Google Keyword Planner työkaluilla analysoitiin yrityksen verkkosivujen avainsanoja. Tavoitteena oli löytää avainsanoja, jotka kuvaavat mahdollisimman hyvin yrityksen palveluja ja näitä tuloksia yrittäjä voi jatkossa hyödyntää hakukoneoptimoinnissa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kehittämisehdotukset kohdeyrityksen verkkosivujen kehittämiseksi hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Jatkokehitysehdotuksina kohdeyritykselle suositeltiin Google yritystilin perustamista, Google Search Consolen hyödyntämistä hakukoneoptimoinnissa sekä verkkosivujen sisällön kehittämistä. Hakukoneoptimointi tulisi aina nähdä yrityksessä jatkuvana kehittämisprosessina.
Työn teoreettisessa osuudessa kuvattiin ja määriteltiin aikaisemman kirjallisuuden sekä verkkoaineistojen perusteella digitaalinen markkinointi, hakukoneet ja hakukonemarkkinointi. Opinnäytetyössä toteutettiin hakukoneoptimointi (Search Engine Optimatization, SEO) kohdeyrityksen verkkosivuille käyttäen erilaisia hakukoneoptimoinnin analyysityökaluja ja toteutettiin verkkosivujen keskeisten avainsanojen analyysi. Tavoitteena oli analysoida yrityksen hakukoneoptimoinnin lähtötilanne ja laatia sen pohjalta jatkokehittämissuositukset.
Hakukoneoptimoinnissa käytettiin Seobility SEO Checker työkalua ja yrityksen verkkosivujen analysoinnissa hyödynnettiin hyvän hakukoneoptimoinnin periaatteita aikaisempaan kirjallisuuteen perustuen. Google Trends ja Google Keyword Planner työkaluilla analysoitiin yrityksen verkkosivujen avainsanoja. Tavoitteena oli löytää avainsanoja, jotka kuvaavat mahdollisimman hyvin yrityksen palveluja ja näitä tuloksia yrittäjä voi jatkossa hyödyntää hakukoneoptimoinnissa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kehittämisehdotukset kohdeyrityksen verkkosivujen kehittämiseksi hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Jatkokehitysehdotuksina kohdeyritykselle suositeltiin Google yritystilin perustamista, Google Search Consolen hyödyntämistä hakukoneoptimoinnissa sekä verkkosivujen sisällön kehittämistä. Hakukoneoptimointi tulisi aina nähdä yrityksessä jatkuvana kehittämisprosessina.