Asiakastyytyväisyyskysely Pyhäjärven Sairaankuljetus Ay:lle
Hannula, Jussi; Laitila, Juho (2011)
Hannula, Jussi
Laitila, Juho
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101327433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023101327433
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Pyhäjärven sairaankuljetus Ay:n palvelun- ja hoidon laatua. Tavoitteena on, että yritys voi kehittää saatujen tulosten pohjalta toimintaansa sekä tarjoamaansa palvelua tulevaisuudessa.
Tutkimusmenetelmäksi valitsimme kvantitatiivisen menetelmän. Aineiston keruu toteutettiin käyttämällä THL:n valmista, sairaankuljetuksen asiakastyytyväisyyden selvittämiseen suunniteltua kyselykaavaketta. Kaavakkeita lähetettiin 100 kappaletta asiakkaille omavastuulaskujen mukana tammi -huhtikuussa 2011. Täytettyjä kyselykaavakkeita palautui kaikkiaan 38 kappaletta, eli palautusprosentti oli 38%. Strukturoidut kyselykaavakkeet käsittelimme SPSS for Windows 14.0 -ohjelmalla ja saaduista tuloksista muodostimme kuvioita Microsoft Office 2007:n Excel-taulukointiohjelmalla.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta asiakkaiden olleen yleisesti tyytyväisiä Pyhäjärven sairaankuljetuksen tarjoamaan palveluun ja hoitoon. Alueen hätäkeskuksen toimintaa pidettiin asiakkaiden taholta hyvänä. Selvimmin tyytymättömyyttä ja kehitettävää oli havaittavissa kivun hoidossa, avun saapumisnopeudessa sekä omaisten huomioon ottamisessa. Aikaisempiin tutkimuksiin verrattaessa tulokset olivat samansuuntaisia eikä suuria poikkeavuuksia juurikaan tullut esille.
Tutkimusmenetelmäksi valitsimme kvantitatiivisen menetelmän. Aineiston keruu toteutettiin käyttämällä THL:n valmista, sairaankuljetuksen asiakastyytyväisyyden selvittämiseen suunniteltua kyselykaavaketta. Kaavakkeita lähetettiin 100 kappaletta asiakkaille omavastuulaskujen mukana tammi -huhtikuussa 2011. Täytettyjä kyselykaavakkeita palautui kaikkiaan 38 kappaletta, eli palautusprosentti oli 38%. Strukturoidut kyselykaavakkeet käsittelimme SPSS for Windows 14.0 -ohjelmalla ja saaduista tuloksista muodostimme kuvioita Microsoft Office 2007:n Excel-taulukointiohjelmalla.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta asiakkaiden olleen yleisesti tyytyväisiä Pyhäjärven sairaankuljetuksen tarjoamaan palveluun ja hoitoon. Alueen hätäkeskuksen toimintaa pidettiin asiakkaiden taholta hyvänä. Selvimmin tyytymättömyyttä ja kehitettävää oli havaittavissa kivun hoidossa, avun saapumisnopeudessa sekä omaisten huomioon ottamisessa. Aikaisempiin tutkimuksiin verrattaessa tulokset olivat samansuuntaisia eikä suuria poikkeavuuksia juurikaan tullut esille.