Intranetin käyttäjien suhtautuminen sosiaaliseen intranetiin : case: yritys X
Rantanen, Maiju (2014)
Rantanen, Maiju
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092914280
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten intranetin käyttäjät suhtautuvat suhteellisen uuteen ilmiöön nimeltä sosiaalinen intranet. Käyttäjätutkimus suoritetaan case-yrityksen intranetin käyttäjille. Käyttäjien suhtautumista tarkastellaan lomakekyselyn sekä teemahaastattelun avulla. Opinnäytetyöstä on hyötyä yrityksille ja organisaatioille, jotka suunnittelevat sosiaalisen intranetin käyttöönottoa tai intranetin kehittämistä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan intranetiä ja sisäistä viestintää yleisellä tasolla. Lisäksi perehdytään intranetiin sisäisen viestinnän välineenä, intranetin käytettävyyteen ja kehittämiseen sekä intranetiin kohdistuviin vaatimuksiin nykyisessä yritysmaailmassa. Sosiaalista intranetiä ja siihen liittyviä ominaisuuksia käsitellään yksityiskohtaisemmin ilmiön kokonaisvaltaisemman hahmottamisen tähden.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä muodostuu kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen menetelmän yhdistelmästä. Yritys X:n intranetin versiopäivityksen myötä intranet muuttuu entistä sosiaalisemmaksi. Käyttäjien suhtautumista sosiaaliseen intranetiin tutkitaan ennen versiopäivitystä, jotta voidaan selvittää, minkälainen on käyttäjien ennakkokäsitys sosiaalisesta intranetistä. Viestintäsuunnittelijan teemahaastattelun avulla saadaan kyselylomakkeen sisältöä tarkennettua. Toimeksiantajan toivomuksesta, kyselyssä kartoitetaan myös intranetin käyttäjätyytyväisyyttä. Tutkimustulokset analysoidaan induktiivisen päättelyn avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että Yritys X:n intranetin käyttäjät kokevat intranetin helppokäyttöiseksi ja ovat siihen melko tyytyväisiä. Intranetin sosiaaliset ominaisuudet eivät juuri kiinnostaneet vanhempaa henkilöstöä. Kokeneet intranetin käyttäjät suhtautuvat positiivisemmin sosiaaliseen intranetiin kuin käyttäjät, jotka käyttävät intranetiä harvemmin tai satunnaisesti. Tulosten perustella voidaan päätellä, että sosiaalinen intranet hyödyttää eniten sellaista yritystä tai organisaatiota, jonka henkilöstön keski-ikä ei ole korkea. Yritys X voi hyödyntää opinnäytetyön tutkimustuloksia jatkokehittäessään intranetiä tulevaisuudessa entistä käyttäjäystävällisemmäksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan intranetiä ja sisäistä viestintää yleisellä tasolla. Lisäksi perehdytään intranetiin sisäisen viestinnän välineenä, intranetin käytettävyyteen ja kehittämiseen sekä intranetiin kohdistuviin vaatimuksiin nykyisessä yritysmaailmassa. Sosiaalista intranetiä ja siihen liittyviä ominaisuuksia käsitellään yksityiskohtaisemmin ilmiön kokonaisvaltaisemman hahmottamisen tähden.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä muodostuu kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen menetelmän yhdistelmästä. Yritys X:n intranetin versiopäivityksen myötä intranet muuttuu entistä sosiaalisemmaksi. Käyttäjien suhtautumista sosiaaliseen intranetiin tutkitaan ennen versiopäivitystä, jotta voidaan selvittää, minkälainen on käyttäjien ennakkokäsitys sosiaalisesta intranetistä. Viestintäsuunnittelijan teemahaastattelun avulla saadaan kyselylomakkeen sisältöä tarkennettua. Toimeksiantajan toivomuksesta, kyselyssä kartoitetaan myös intranetin käyttäjätyytyväisyyttä. Tutkimustulokset analysoidaan induktiivisen päättelyn avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että Yritys X:n intranetin käyttäjät kokevat intranetin helppokäyttöiseksi ja ovat siihen melko tyytyväisiä. Intranetin sosiaaliset ominaisuudet eivät juuri kiinnostaneet vanhempaa henkilöstöä. Kokeneet intranetin käyttäjät suhtautuvat positiivisemmin sosiaaliseen intranetiin kuin käyttäjät, jotka käyttävät intranetiä harvemmin tai satunnaisesti. Tulosten perustella voidaan päätellä, että sosiaalinen intranet hyödyttää eniten sellaista yritystä tai organisaatiota, jonka henkilöstön keski-ikä ei ole korkea. Yritys X voi hyödyntää opinnäytetyön tutkimustuloksia jatkokehittäessään intranetiä tulevaisuudessa entistä käyttäjäystävällisemmäksi.