Haluan tulla kuulluksi ja ymmärretyksi : selkokielinen asiakastyytyväisyyskysely Kulttuuripaja Saimaalle
Niemi, Meeri; Reiman, Kirsi (2023)
Niemi, Meeri
Reiman, Kirsi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102227802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102227802
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on vahvistaa Kulttuuripaja Saimaan toimintoihin osallistuvien asiakkaiden osallisuuden tunnetta, luomalla yhdessä uusi selkokielinen asiakastyytyväisyyskysely. Asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia tullaan hyödyntämään pajatoiminnan vaikuttavuuden arvioinnissa ja toiminnan edelleen kehittämisessä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on kolmannen sektorin toimija Kulttuuripaja Saimaa, jolla oli tarve uuteen selkokieliseen asiakastyytyväisyyskyselyyn. Pajan toiminnan tavoitteena on edistää nuorten aikuisten hyvinvointia, arjenhallintaa, osallisuutta sekä sosiaalisten taitojen vahvistumista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä lineaarisen mallin mukaan. Selkokielinen asiakastyytyväisyyskysely luotiin yhdessä Kulttuuripaja Saimaan asiakkaiden kanssa. Ennen uuden asiakastyytyväisyyskyselyn luomista analysoitiin Kulttuuripaja Saimaan vanha asiakastyytyväisyyskysely ja nostettiin sieltä esiin isoja kokonaisuuksia käsittäviä kyselyn kohtia. Näitä olivat esimerkiksi elämänhallintaan ja osallisuuteen liittyvät kysymykset. Asiakkaille pidettävässä Learning Cafe -mallisessa asiakasraadissa edellä mainitut sanat sanoitettiin uudelleen asiakkaiden itsensä tuottamilla sanoilla.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt uusi selkokielinen asiakastyytyväisyyskysely hyväksytettiin pajan asiakkailla sekä henkilökunnalla. Asiakkailta saadun palautteen mukaan asiakastyytyväisyyskysely on selkokielinen ja siinä käytetään asiakkaiden ymmärrettäviä sanoja sekä lauseita. Henkilökunnan mielestä kyselyn avulla pystytään todentamaan toiminnan vaikuttavuutta ja kehittää toimintaa entistä asiakaslähtöisemmäksi.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on kolmannen sektorin toimija Kulttuuripaja Saimaa, jolla oli tarve uuteen selkokieliseen asiakastyytyväisyyskyselyyn. Pajan toiminnan tavoitteena on edistää nuorten aikuisten hyvinvointia, arjenhallintaa, osallisuutta sekä sosiaalisten taitojen vahvistumista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä lineaarisen mallin mukaan. Selkokielinen asiakastyytyväisyyskysely luotiin yhdessä Kulttuuripaja Saimaan asiakkaiden kanssa. Ennen uuden asiakastyytyväisyyskyselyn luomista analysoitiin Kulttuuripaja Saimaan vanha asiakastyytyväisyyskysely ja nostettiin sieltä esiin isoja kokonaisuuksia käsittäviä kyselyn kohtia. Näitä olivat esimerkiksi elämänhallintaan ja osallisuuteen liittyvät kysymykset. Asiakkaille pidettävässä Learning Cafe -mallisessa asiakasraadissa edellä mainitut sanat sanoitettiin uudelleen asiakkaiden itsensä tuottamilla sanoilla.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt uusi selkokielinen asiakastyytyväisyyskysely hyväksytettiin pajan asiakkailla sekä henkilökunnalla. Asiakkailta saadun palautteen mukaan asiakastyytyväisyyskysely on selkokielinen ja siinä käytetään asiakkaiden ymmärrettäviä sanoja sekä lauseita. Henkilökunnan mielestä kyselyn avulla pystytään todentamaan toiminnan vaikuttavuutta ja kehittää toimintaa entistä asiakaslähtöisemmäksi.