How do small companies choose their accounting software
Humina, Laura (2011)
Humina, Laura
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102427883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102427883
Tiivistelmä
Kirjanpito on yksi yrityksen perustoiminnoista. Yritys voi valita muutamasta vaihtoehdosta sen, miten kirjanpito hoidetaan. Yrittäjä voi tehdä sen itse tai palkata tilitoimiston tähän tehtävään. Jos yrittäjä suorittaa sen itse, on hänellä oltava sitä varten oma ohjelmistonsa. Ohjelmistoja on tarjolla monia erilaisia, mikä ei helpota valintaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä eri tapoja yrityksellä on käytettävissä etsiessään kirjanpito-ohjelmistoa. Halusin selvittää, mitä tiedonhakuvaihtoehtoja yrityksillä on ja kuinka niitä voitaisiin parantaa. Lähtökohtana työlle olivat uudet yritykset. Niiden on vaikea tietää, mistä kannattaa saada tietoa eri kirjanpitoohjelmistoista. Tutkimustapana tässä työssä käytettiin haastattelua.
Teoriaosuudessa käydään lyhyesti läpi yrityksen perusidea, yrityksen kirjanpidon perusasiat, historia ja nykypäivän keinot. Kirjanpito-ohjelmistoista on käsitelty niiden hankinta ja se, mitä vaihtoehtoja yrityksellä on.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että tiedonsaanti ohjelmistoista ei ole helppoa nykyisin, vaikka on käytössä Internet. Yleisin syy oli, että se on liian hidasta. Ohjelmistotalojen pitäisi markkinoida suoraan uusille yrityksille. Myös ohjelmistotalojen kotisivut kaipaisivat pikaista uudistusta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä eri tapoja yrityksellä on käytettävissä etsiessään kirjanpito-ohjelmistoa. Halusin selvittää, mitä tiedonhakuvaihtoehtoja yrityksillä on ja kuinka niitä voitaisiin parantaa. Lähtökohtana työlle olivat uudet yritykset. Niiden on vaikea tietää, mistä kannattaa saada tietoa eri kirjanpitoohjelmistoista. Tutkimustapana tässä työssä käytettiin haastattelua.
Teoriaosuudessa käydään lyhyesti läpi yrityksen perusidea, yrityksen kirjanpidon perusasiat, historia ja nykypäivän keinot. Kirjanpito-ohjelmistoista on käsitelty niiden hankinta ja se, mitä vaihtoehtoja yrityksellä on.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että tiedonsaanti ohjelmistoista ei ole helppoa nykyisin, vaikka on käytössä Internet. Yleisin syy oli, että se on liian hidasta. Ohjelmistotalojen pitäisi markkinoida suoraan uusille yrityksille. Myös ohjelmistotalojen kotisivut kaipaisivat pikaista uudistusta.