Perehdytys myynnin työkaluihin verkossa : case Kempower Oyj
Loveson, Lotta (2023)
Loveson, Lotta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102527938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102527938
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä asiat ovat keskeisiä myynnin järjestelmien perehdytyksessä työsuhteen alussa Kempwer Oyj:ssa ja millä tavoin myynnin oppimiskokemus voitaisiin huomioida ja miten oppimista voitaisiin johtaa verkkoperehdytyksessä. Verkkokurssin tavoitteena oli mahdollistaa myynnille vapaus perehtyä järjestelmiin itsenäisesti ja vapauttaa asiantuntijoiden työaikaa. Opinnäytetyössä hyödynnettiin pääosin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Verkkokurssi rakennettiin lopulta kysely- ja haastattelututkimuksen, aiemman tutkimustiedon ja kirjallisuuden sekä tiimin kokemuksen ja ammattitaidon pohjalta.
Verkkokurssi sai kysely- ja haastattelututkimuksen perusteella kannatusta, mutta verkkokurssin tueksi kaivataan vuorovaikutusta ja mahdollisuutta esittää kysymyksiä. Koulutukselta toivotaan käytännönläheisyyttä ja harjoitustehtäviä, sekä jo tuttujen Salesforce toiminallisuuksien kertausta pidetään hyödyllisenä. Esihenkilöiden ja myynnin johdon huomiointia koulutuksissa toivottiin myös. Salesforcen käyttöön liittyvät kysymykset osoittivat, että erityisesti Lead toiminnallisuudessa käyttäjät tarvitsevat lisää koulutusta. Perehdytysprosessin standardointi ja dokumentointi on tiimeissä vielä alkutekijöissään ja erilaiset käytännöt voivat aiheuttaa epätasalaatuisuutta. Oppimiseen liittyvä data voisi auttaa perehdytysprosessien rakentamisessa, sekä oppimismateriaalin kehittämisessä ja kohdentamisessa ja oppimisen johtamisessa.
Verkkokurssi sai kysely- ja haastattelututkimuksen perusteella kannatusta, mutta verkkokurssin tueksi kaivataan vuorovaikutusta ja mahdollisuutta esittää kysymyksiä. Koulutukselta toivotaan käytännönläheisyyttä ja harjoitustehtäviä, sekä jo tuttujen Salesforce toiminallisuuksien kertausta pidetään hyödyllisenä. Esihenkilöiden ja myynnin johdon huomiointia koulutuksissa toivottiin myös. Salesforcen käyttöön liittyvät kysymykset osoittivat, että erityisesti Lead toiminnallisuudessa käyttäjät tarvitsevat lisää koulutusta. Perehdytysprosessin standardointi ja dokumentointi on tiimeissä vielä alkutekijöissään ja erilaiset käytännöt voivat aiheuttaa epätasalaatuisuutta. Oppimiseen liittyvä data voisi auttaa perehdytysprosessien rakentamisessa, sekä oppimismateriaalin kehittämisessä ja kohdentamisessa ja oppimisen johtamisessa.