Terveydenhoitaja yli neljän kuukauden ikäisen vauvan imetyksen ohjaajana : itseopiskelumateriaali terveydenhoitajaopiskelijoille
Poitsalo, Anni; Puputti, Yasmin (2023)
Poitsalo, Anni
Puputti, Yasmin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102527956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102527956
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Laurea-ammattikorkeakoulun terveydenhoitajakoulutuksen käyttöön mielenkiintoinen imetysohjausaiheinen opiskelumateriaali, jossa käytännön esimerkit auttavat opiskelijaa oppimaan. Opiskelumateriaali tehtiin osaksi Lasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö -opintojaksoa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä terveydenhoitajaopiskelijoiden imetysohjausosaamista ja antaa tietoa erilaisista yli neljän kuukauden ikäisen vauvan imetyksessä kohdattavista vaiheista. Lisäksi tavoitteena oli syventää opinnäytetyön tekijöiden omaa imetysohjausosaamista. Opinnäytetyön työelämäkumppanina toimi Laurea-ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä aihetta pohjustetaan kertomalla imetyssuosituksista, imetyksen hyödyistä ja imetysohjauksesta. Yli neljän kuukauden ikäisen vauvan imetyksen vaiheita ja keinoja, joita terveydenhoitaja voi hyödyntää imetysohjauksessa, käsitellään kirjallisuuteen, tutkimustietoon ja kokemukselliseen vertaistukimateriaaliin pohjautuen.
Tuotoksena tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä syntyi terveydenhoitajaopiskelijoille suunnattu Laurean imetysohjaajakoulutukseen sisällytettävä itseopiskelumateriaali ”Terveydenhoitaja yli neljän kuukauden ikäisen vauvan imetyksen ohjaajana”. Itseopiskelumateriaali koostuu itsenäisesti opiskeltavasta teoriaosuudesta ja omaan pohdintaan kannustavista case-esimerkeistä. Case-esimerkkien ratkaisuehdotukset toteutettiin videon muodossa.
Itseopiskelumateriaalia työstettiin työelämäkumppanin edustajien toiveita ja palautetta huomioiden. Valmiin tuotoksen arvioimiseksi itseopiskelumateriaalin pilotointiin osallistuneelta terveydenhoitajaopiskelijoiden ryhmältä kerättiin palautetta sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn vastanneista opiskelijoista valtaosa oli osittain tai täysin samaa mieltä siitä, että itseopiskelumateriaali oli mielenkiintoinen, antoi uutta tietoa ja kasvatti omaa imetysohjausosaamista.
Kehittämisehdotuksena esitetään itseopiskelumateriaalin laajentamista uusiin aiheisiin. Esimerkiksi taaperoimetyksen vaiheet olisivat luontevaa jatkoa kokonaisuudelle. Opiskelumateriaalista olisi myös mahdollista muokata versio ammattilaisten kouluttamista ja osaamisen päivittämistä varten.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä aihetta pohjustetaan kertomalla imetyssuosituksista, imetyksen hyödyistä ja imetysohjauksesta. Yli neljän kuukauden ikäisen vauvan imetyksen vaiheita ja keinoja, joita terveydenhoitaja voi hyödyntää imetysohjauksessa, käsitellään kirjallisuuteen, tutkimustietoon ja kokemukselliseen vertaistukimateriaaliin pohjautuen.
Tuotoksena tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä syntyi terveydenhoitajaopiskelijoille suunnattu Laurean imetysohjaajakoulutukseen sisällytettävä itseopiskelumateriaali ”Terveydenhoitaja yli neljän kuukauden ikäisen vauvan imetyksen ohjaajana”. Itseopiskelumateriaali koostuu itsenäisesti opiskeltavasta teoriaosuudesta ja omaan pohdintaan kannustavista case-esimerkeistä. Case-esimerkkien ratkaisuehdotukset toteutettiin videon muodossa.
Itseopiskelumateriaalia työstettiin työelämäkumppanin edustajien toiveita ja palautetta huomioiden. Valmiin tuotoksen arvioimiseksi itseopiskelumateriaalin pilotointiin osallistuneelta terveydenhoitajaopiskelijoiden ryhmältä kerättiin palautetta sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn vastanneista opiskelijoista valtaosa oli osittain tai täysin samaa mieltä siitä, että itseopiskelumateriaali oli mielenkiintoinen, antoi uutta tietoa ja kasvatti omaa imetysohjausosaamista.
Kehittämisehdotuksena esitetään itseopiskelumateriaalin laajentamista uusiin aiheisiin. Esimerkiksi taaperoimetyksen vaiheet olisivat luontevaa jatkoa kokonaisuudelle. Opiskelumateriaalista olisi myös mahdollista muokata versio ammattilaisten kouluttamista ja osaamisen päivittämistä varten.