Kehityskeskustelut henkilöstön kokemana
Vehkamäki, Outi (2011)
Vehkamäki, Outi
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102627998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102627998
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia millä tavoin Boliden Kokkola Oy:n henkilöstö kokee kehityskeskustelut ja niiden vaikutuksen työssä suoriutumiseen ja osaamisen kehittymiseen. Tutkimuksen keskeisenä teemana olivat kehityskeskustelujen hyödyt ja hyödyllisyyteen vaikuttavat tekijät. Kehityskeskustelujen hyödyllisyyteen liittyviä kysymyksiä käsiteltiin sekä esimiesten että työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimusaineisto kerättiin vakioidulla kyselylomakkeella, joten kysymyksessä on kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimuksen otannassa huomioitiin organisaation eri osien sekä henkilöstöryhmien edustus. Kyselytutkimus toteutettiin keväällä 2011.
Tutkimuksen tulosten perusteella kävi ilmi, että Boliden Kokkola Oy:ssä kehityskeskusteluja käydään säännöllisesti koko henkilöstön kanssa. Sovitut käytännöt ja ohjeistukset eivät kuitenkaan ole kaikille tuttuja. Tutkimus osoitti, että henkilöstöllä on asenteita sekä kehityskeskustelujen puolesta että niitä vastaan. Positiivisesti suhtautuvat kokivat kehityskeskustelut hyödyllisiksi ja toimiviksi, kun taas negatiivisesti suhtautuvat kokivat ne melko turhiksi. Kehityskeskustelujen onnistumisen kannalta on tärkeää, että kumpikin osapuoli on aidosti motivoitunut keskusteluun. Kehityskeskustelujen jatkotoimenpiteet vaativat parannusta, sillä erityisesti tavoitteiden sekä sovittujen kehittämiskohteiden toteuttaminen ja seuranta eivät tapahdu suunnitelmallisesti.
Kehityskeskustelut ovat Boliden Kokkola Oy:ssä keskeinen henkilöstöjohtamisen väline. Kehityskeskustelukäytäntöjä pitää edelleen kehittää ja henkilöstöä valmentaa, jotta keskustelut tukisivat paremmin esimiestyötä ja toimisivat aidosti henkilöstön osaamisen ja työhyvinvoinnin kehittämisen välineenä.
Tutkimuksen tulosten perusteella kävi ilmi, että Boliden Kokkola Oy:ssä kehityskeskusteluja käydään säännöllisesti koko henkilöstön kanssa. Sovitut käytännöt ja ohjeistukset eivät kuitenkaan ole kaikille tuttuja. Tutkimus osoitti, että henkilöstöllä on asenteita sekä kehityskeskustelujen puolesta että niitä vastaan. Positiivisesti suhtautuvat kokivat kehityskeskustelut hyödyllisiksi ja toimiviksi, kun taas negatiivisesti suhtautuvat kokivat ne melko turhiksi. Kehityskeskustelujen onnistumisen kannalta on tärkeää, että kumpikin osapuoli on aidosti motivoitunut keskusteluun. Kehityskeskustelujen jatkotoimenpiteet vaativat parannusta, sillä erityisesti tavoitteiden sekä sovittujen kehittämiskohteiden toteuttaminen ja seuranta eivät tapahdu suunnitelmallisesti.
Kehityskeskustelut ovat Boliden Kokkola Oy:ssä keskeinen henkilöstöjohtamisen väline. Kehityskeskustelukäytäntöjä pitää edelleen kehittää ja henkilöstöä valmentaa, jotta keskustelut tukisivat paremmin esimiestyötä ja toimisivat aidosti henkilöstön osaamisen ja työhyvinvoinnin kehittämisen välineenä.