Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kävijäkokemus tiedekeskusympäristössä mahdollistajien näkökulmasta

Garner, Päivi (2023)

 
Avaa tiedosto
Garner_Paivi.pdf (762.0Kt)
Lataukset: 


Garner, Päivi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102627985
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin tiedekeskus Heurekassa, joka on yksi Suomen suosituimmista koko perheen vapaa-ajanviettokohteista. Mahdollistajat eli tiedekeskukseen ensisijaisesti jollekin toiselle mukavaa tekemistä tarjotakseen saapuvat ovat yksi Heurekan suurimmista kävijäryhmistä. Heidän tarpeistaan tiedekeskuksella on kuitenkin varsin vähän tutkittua tietoa.

Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää mahdollistajiksi luokiteltavien tiedekeskuskävijöiden tarpeita sekä lisätä ymmärrystä tekijöistä, joista tiedekeskuskäynnin tuoma arvo heille muodostuu. Opinnäytetyön tarkoituksena on määritellä mahdollistajien paremman tiedekeskuskokemuksen mahdollistavia uusia palvelukokemuksia sekä jo olemassa olevien palveluiden kehittämisajatuksia.

Opinnäytetyön tietoperustassa lähestytään kävijäkokemusta museoalan näkökulmasta sekä tarkastellaan kokemuksellisuutta ja asiakkaan arvonmuodostusta. Kävijäidentiteetit ja kontekstuaalisen oppimisen malli tarjoavat kehitystyölle kehyksen.

Kehittämistyössä hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä. Muotoiluprosessi seuraa Stanford d.schoolin mallia. Käyttäjäymmärrystä kerättiin luotaintutkimuksen ja teemahaastatteluiden avulla. Käyttäjätiedon perusteella luodut persoonat validoitiin kohderyhmällä testaamalla. Kehittämisehdotuksissa hyödynnettiin aihekohtaisia asiantuntijoita.

Tutkimuksen perusteella mahdollistajien onnistunut tiedekeskuskäynti koostuu seurueen kanssa yhdessä vietetystä ajasta, uusista kokemuksista, oman osaamisen jakamisesta seurueen kanssa, yhteenkuuluvuuden tunteen vahvistumisesta ja yhteisten Heureka-muistojen luomisesta. Mahdollistajat toivovat saavansa helposti löytyvää tietoa juuri omalle seurueelle sopivasta tarjonnasta, tiedekeskuksen sisältöjen uudistumista, selkeitä opasteita, tietoa innoittajien osaamisesta, mahdollisuutta kulkea näyttelyissä oman kiinnostuksen mukaan sekä rauhallista ympäristöä. Mahdollistajat voidaan myös jakaa neljään eri mahdollistajapersoonaan: osallistujiin, asiantuntijoihin, tunnelmoijiin ja hulluttelijoihin.

Mahdollistajat ovat hyvin edustettuina myös muiden koko perheen vapaa-ajankohteiden kävijäkunnassa. Niinpä kehittämistyön löydöksiä on mahdollista soveltaa paitsi muissa tiedekeskuksissa myös museoissa ja muissa perhekohteissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste