Mielen mailta : Sooloteos konserttikanteleelle
Korhonen, Eeva-Kaisa (2011)
Korhonen, Eeva-Kaisa
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102728064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023102728064
Tiivistelmä
Keväällä 2011 syntyi Mielen mailta - sooloteos konserttikanteleelle.
Työssäni lähestyttiin kanteleelle säveltämistä ja kanteleensoiton opettamista erilaisten äänensävyjen ja soittotekniikoiden kautta. Päädyttiin siihen, että tekniikoiden joukossa oli useampiakin harvinaisempia soittotekniikoita ja havainnollistettiin niitä kuvioin ja selostuksin. Kyseisistä tekniikoista esiteltiin vibraton soitto huiluäänten ja kanteleen vipukoneiston avulla sekä vaimennustekniikat, kuten mattaäänillä soitto ja sammutuslaudan käyttö.
Tavoitteena oli saada sooloteoksesta myös opetusmateriaalia erilaisille soittajille ja kanteleille. Tässä onnistuttiin, ja teoksen osia onkin jo esitetty Ylivieskan Kanteleiden konserttimatkalla Helsinkiin ja Laukkoskelle sekä erilaisissa oppilaskonserteissa. Monet teoksen osat sopivat diatonisuutensa vuoksi hyvin sovellettavaksi muillekin kanteletyypeille.
Muitakin työelämän tavoitteita saavutettiin. Niitä olivat materiaalin työstäminen mahdollista soololevyä varten sekä nuotinnosten valmistelu mahdollista myöhempää nuottikirjan julkaisemista varten.
Kirjallisessa osuudessa pohdittiin uuden kantelemusiikin tilaa 2000-luvun Suomessa ja perehdyttiin minimalismiin suomalaisissa kantelesävellyksissä. Työssäni päädyttiin Mielen mailta -teoksen kuvastavan h in aikansa vaikutteiden sekoittumista.
Työssäni lähestyttiin kanteleelle säveltämistä ja kanteleensoiton opettamista erilaisten äänensävyjen ja soittotekniikoiden kautta. Päädyttiin siihen, että tekniikoiden joukossa oli useampiakin harvinaisempia soittotekniikoita ja havainnollistettiin niitä kuvioin ja selostuksin. Kyseisistä tekniikoista esiteltiin vibraton soitto huiluäänten ja kanteleen vipukoneiston avulla sekä vaimennustekniikat, kuten mattaäänillä soitto ja sammutuslaudan käyttö.
Tavoitteena oli saada sooloteoksesta myös opetusmateriaalia erilaisille soittajille ja kanteleille. Tässä onnistuttiin, ja teoksen osia onkin jo esitetty Ylivieskan Kanteleiden konserttimatkalla Helsinkiin ja Laukkoskelle sekä erilaisissa oppilaskonserteissa. Monet teoksen osat sopivat diatonisuutensa vuoksi hyvin sovellettavaksi muillekin kanteletyypeille.
Muitakin työelämän tavoitteita saavutettiin. Niitä olivat materiaalin työstäminen mahdollista soololevyä varten sekä nuotinnosten valmistelu mahdollista myöhempää nuottikirjan julkaisemista varten.
Kirjallisessa osuudessa pohdittiin uuden kantelemusiikin tilaa 2000-luvun Suomessa ja perehdyttiin minimalismiin suomalaisissa kantelesävellyksissä. Työssäni päädyttiin Mielen mailta -teoksen kuvastavan h in aikansa vaikutteiden sekoittumista.