Prosesseista laatua taloushallintoon
Haverinen, Eija (2014)
Haverinen, Eija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092314164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092314164
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on Käpylän kuntoutuskeskus, joka tuottaa kuntoutuspalveluita vaikeasti vammaisille henkilöille. Kuntoutuskeskus on Invalidiliitto ry:n omistama kuntoutusta tuottava palveluyksikkö, joka sijaitsee Helsingissä. Helsingin toimipisteen lisäksi Käpylän kuntoutuskeskuksella on toimipisteet Tampereella ja Järvenpäässä. Helsingin toimipisteessä tuotetaan kuntoutusta sekä laitos- että avopalveluina, Järvenpään ja Tampereen toimipisteissä ainoastaan avopalveluina.
Opinnäytetyössä lähestytään kohdeorganisaation myyntilaskutusta prosessimaisen toiminta-mallin kautta. Teoriaosuudessa tarkastellaan prosessimaista toimintamallia ja sen mukanaan tuomaa laatua organisaatioiden toimintaan. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostaa ISO 9001 -standardi. Sen toteutumista arvioidaan erityisesti avopalveluiden myyntilaskutusprosessin näkökulmasta tarkastelemalla mm. myyntilaskutusprosessin kokonaisuutta, lakien, asetusten ja viranomaisten vaatimusten sekä Kelan standardin ja avopalvelukuntoutuksen maksajien vaatimusten toteutumista. Opinnäytetyön empiirisessä osassa keskitytään kuvaamaan kuntoutuskeskuksen avopalveluiden myyntilaskutusprosessi annetaan kehittämisehdoksia myyntilaskutusprosessin tehostamiseksi.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda myyntilaskutusprosessi, jota voidaan käyttää kaikissa kolmessa Käpylän kuntoutuskeskuksen avopalveluita tuottavassa toimipisteessä huomioiden näissä yksiköissä käytössä olevat eri potilastietojärjestelmät. Avopalveluiden myyntilaskutusprosessin kuvausta voidaan jatkossa hyödyntää muun muassa uusien työntekijöiden perehdytyksessä ja prosessin kehittämisessä. Prosessikuvaus tallennetaan Invalidiliitto-konsernissa käytössä olevaan IMS-toiminnanohjausjärjestelmään, missä se on käytettävissä tarkasteltaessa laadun ja prosessimaisen toimintamallin toteutumista koko konsernissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla sekä Käpylän kun-toutuskeskuksen terapiapalvelupäällikköä prosessin omistajana että poliklinikkasihteeri vas-tuullisena laskuttajana. Lisäksi tarkentavia kysymyksiä esitettiin prosessin kuvaamisvaiheessa sekä Järvenpään että Tampereen yksiköiden kuntoutustyöntekijöille, jotka vastaavat näissä yksiköissä laskutuksesta. Myyntilaskuprosessin kuvaamisessa käytettiin opinnäytetyön laatijan omaa osallistuvaa havainnointia kohdeorganisaation avopalveluiden myyntilaskutuksesta sekä organisaation taloushallinnosta. Osallistuva havainnointi oli merkittävässä osassa myyntilaskutusprosessia kuvattaessa.
Opinnäytetyön tuloksena voitiin todeta ISO 9001 –standardin soveltuvan myyntilaskutuksen prosessin kuvaamiseen, koska standardissa määritellyt vaatimukset voidaan ottaa huomioon ja toteuttaa myös tässä prosessissa. Opinnäytetyön tuloksena laadittiin avopalveluiden myyntilaskutuksen prosessikuvaus ja annettiin kehitysehdotukset prosessin parantamiseksi.
Opinnäytetyössä lähestytään kohdeorganisaation myyntilaskutusta prosessimaisen toiminta-mallin kautta. Teoriaosuudessa tarkastellaan prosessimaista toimintamallia ja sen mukanaan tuomaa laatua organisaatioiden toimintaan. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen muodostaa ISO 9001 -standardi. Sen toteutumista arvioidaan erityisesti avopalveluiden myyntilaskutusprosessin näkökulmasta tarkastelemalla mm. myyntilaskutusprosessin kokonaisuutta, lakien, asetusten ja viranomaisten vaatimusten sekä Kelan standardin ja avopalvelukuntoutuksen maksajien vaatimusten toteutumista. Opinnäytetyön empiirisessä osassa keskitytään kuvaamaan kuntoutuskeskuksen avopalveluiden myyntilaskutusprosessi annetaan kehittämisehdoksia myyntilaskutusprosessin tehostamiseksi.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda myyntilaskutusprosessi, jota voidaan käyttää kaikissa kolmessa Käpylän kuntoutuskeskuksen avopalveluita tuottavassa toimipisteessä huomioiden näissä yksiköissä käytössä olevat eri potilastietojärjestelmät. Avopalveluiden myyntilaskutusprosessin kuvausta voidaan jatkossa hyödyntää muun muassa uusien työntekijöiden perehdytyksessä ja prosessin kehittämisessä. Prosessikuvaus tallennetaan Invalidiliitto-konsernissa käytössä olevaan IMS-toiminnanohjausjärjestelmään, missä se on käytettävissä tarkasteltaessa laadun ja prosessimaisen toimintamallin toteutumista koko konsernissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla sekä Käpylän kun-toutuskeskuksen terapiapalvelupäällikköä prosessin omistajana että poliklinikkasihteeri vas-tuullisena laskuttajana. Lisäksi tarkentavia kysymyksiä esitettiin prosessin kuvaamisvaiheessa sekä Järvenpään että Tampereen yksiköiden kuntoutustyöntekijöille, jotka vastaavat näissä yksiköissä laskutuksesta. Myyntilaskuprosessin kuvaamisessa käytettiin opinnäytetyön laatijan omaa osallistuvaa havainnointia kohdeorganisaation avopalveluiden myyntilaskutuksesta sekä organisaation taloushallinnosta. Osallistuva havainnointi oli merkittävässä osassa myyntilaskutusprosessia kuvattaessa.
Opinnäytetyön tuloksena voitiin todeta ISO 9001 –standardin soveltuvan myyntilaskutuksen prosessin kuvaamiseen, koska standardissa määritellyt vaatimukset voidaan ottaa huomioon ja toteuttaa myös tässä prosessissa. Opinnäytetyön tuloksena laadittiin avopalveluiden myyntilaskutuksen prosessikuvaus ja annettiin kehitysehdotukset prosessin parantamiseksi.