Nuorten kuulokojeenkäyttäjien kokemuksia vertaistuesta
Janhonen, Mirva (2014)
Janhonen, Mirva
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092414168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014092414168
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty laadullisen tutkimuksen standardeja noudattaen.
Tässä opinnäytetyössä on tarkoitus kuvata miten huonokuuloiset nuoret kokevat vertaistuen.
Tavoitteena oli saada tietoa vertaistuen merkityksestä kuulokojetta käyttäville nuorille. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten keskuudessa antamalla koottua tietoa kuulolaitetta käyttävien nuorten kokemuksista jonka avulla on helpompi ohjata vertaistuen pariin yksilöllisesti.
Viitekehyksenä opinnäytetyössä toimi huonokuuloinen, kokemus, nuori ja vertaistuki.
Opinnäytteen tutkimustehtävä on:
1. Millainen kokemus vertaistuki on?
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällön analyysia. Haastattelu aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla, jossa haastateltiin vertaistuen parissa olleita kuulokojeita käyttäviä nuoria. Tähän opinnäytetyöhön haasta-teltiin kolmea huonokuuloista nuorta, jotka olivat kotoisin ympäri Suomea. Haastatteluja varten anoin tutkimus-luvan Kajaanin operatiivisen vastuualueen ylihoitajalta. Opinnäytetyön keskeisimpinä tuloksina esiin nousi, huo-nokuuloisen kokonaisvaltainen huomiointi ja hoitajan riittävä ohjaus vertaistuen pariin, joten jatkotutkimusai-heeksi voidaan esittää, ohjausmallin tekemistä, huonokuuloisen murrosikäisen nuoren motivoinnista kuntoutuk-seen sekä vanhempien ohjauksesta.
Tässä opinnäytetyössä on tarkoitus kuvata miten huonokuuloiset nuoret kokevat vertaistuen.
Tavoitteena oli saada tietoa vertaistuen merkityksestä kuulokojetta käyttäville nuorille. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten keskuudessa antamalla koottua tietoa kuulolaitetta käyttävien nuorten kokemuksista jonka avulla on helpompi ohjata vertaistuen pariin yksilöllisesti.
Viitekehyksenä opinnäytetyössä toimi huonokuuloinen, kokemus, nuori ja vertaistuki.
Opinnäytteen tutkimustehtävä on:
1. Millainen kokemus vertaistuki on?
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällön analyysia. Haastattelu aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla, jossa haastateltiin vertaistuen parissa olleita kuulokojeita käyttäviä nuoria. Tähän opinnäytetyöhön haasta-teltiin kolmea huonokuuloista nuorta, jotka olivat kotoisin ympäri Suomea. Haastatteluja varten anoin tutkimus-luvan Kajaanin operatiivisen vastuualueen ylihoitajalta. Opinnäytetyön keskeisimpinä tuloksina esiin nousi, huo-nokuuloisen kokonaisvaltainen huomiointi ja hoitajan riittävä ohjaus vertaistuen pariin, joten jatkotutkimusai-heeksi voidaan esittää, ohjausmallin tekemistä, huonokuuloisen murrosikäisen nuoren motivoinnista kuntoutuk-seen sekä vanhempien ohjauksesta.