Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Neuvolatyön laatu asiakkaiden kokemana Kalajoen lastenneuvolassa

Junnikkala, Tiina (2011)

 
Avaa tiedosto
Junnikkala_Tiina.pdf (2.431Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Junnikkala, Tiina
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128318
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lastenneuvolassa asioivien asiakkaiden kokemuksia neuvolatyön laadusta Kalajoen lastenneuvolassa. Tavoitteena oli saada uutta tietoa neuvolapalveluiden kehittämiseen, jolloin neuvolatyötä voidaan kehittää entistä asiakaslähtöisemmäksi.

Asiakastyytyväisyyttä kartoitettiin määrällisellä tutkimuksella. Kyselyssä käytettiin strukturoitua kyselylomaketta, jossa oli 18 viisiportaista väittämää ja yksi avoin kysymys. Avoimen kysymyksen vastauksia käytettiin tuloksia selventävinä suorina lainauksina. Kyselyyn vastasi 71 vanhempaa. Vastausprosentiksi muodostui 78,8 %. Vastaajista oli 68 oli naisia ja 4 miehiä. Tulokset analysoitiin SPSS for Windows -tilastointiohjelmalla.

Kyselyn perusteella voidaan todeta, että lastenneuvolan asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä lastenneuvolatyön laatuun Kalajoella. Asiakkaat olivat sitä mieltä, että hoitajat neuvolassa ovat ammattitaitoisia ja ystävällisiä. Vanhemmat kokivat, että heidän ongelmiinsa paneudutaan riittävästi. Nuoret vastaajat olivat tyytyväisempiä tiedon- ja tuensaantiinsa kuin iäkkäämmät vastaajat. Korkeakoulututkinnon suorittaneet olivat keskimääräistä tyytyväisempiä kuin tutkimuksissa yleensä. Tyytymättömyyttä aiheuttivat ajanvaraukseen ja vastaanottoajan saamiseen sekä vastaanoton ajankohtaan liittyvät tekijät. Avoimissa kysymyksissä vanhemmat toivoivat neuvolalta enemmän kirjallista materiaalia neuvolakäynnin tueksi ja vakituista lastenlääkäriä.

Kyselyn tuloksia ei voida yleistää sellaisenaan muihin lastenneuvoloihin opinnäytetyön pienen otoksen vuoksi. Niitä voidaan kuitenkin käyttää kehitettäessä lastenneuvolapalveluiden laatua Kalajoella. Jatkossa kyselylomaketta voidaan hyödyntää säännöllisen palautteen saamiseksi. Asiakaslähtöinen, asiakkaiden mielipiteet huomioonottava toimintatapa on lähtökohta kehitettäessä neuvolatyön laatua..
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste