Ostopäätökseen vaikuttavat tekijät : Matkapuhelimen valinta
Hannula, Kai (2011)
Hannula, Kai
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110128344
Tiivistelmä
On monia syitä ja tekijöitä, jotka vaikuttavat ihmisten ostopäätöksiin. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat nuorten ihmisten päätöksiin, kun he ovat ostamassa uutta matkapuhelinta.
Teoriaosan viitekehyksen perustana käytettiin kuluttajakäyttäytymisen teoriaa. Teoriaosassa on käsitelty mm. kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, kuluttajakäyttymisen malli, ostokäyttäytymisen perustyypit, ostopäätösprosessi, ostajatyypit sekä uuden tuotteen omaksujaryhmät.
Kuluttajakäyttäytymisen tutkimuksen tekemistä varten lähetettiin kyselytutkimus KeskiPohjanmaan ammattikorkeakoulun tekniikan ja liiketalouden suomenkielisille opiskelijoille. Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Webropol-ohjelmalla tehtiin kyselylomake, jolla kerättiin vastauksia opiskelijoilta liittyen siihen, mitkä tekijät ja asiat vaikuttavat heidän matkapuhelimen valintaansa.
Vastauksia kyselyyn saatiin 116 kappaletta. Jakauma sekä sukupuolten että tekniikan ja liiketalouden opiskelijoiden välillä meni lähes tasan. Kyselyn tulosten perusteella suomalaiset nuoret ovat edelleen merkkiuskollisia Nokialle. Käytettävyys ja käyttöjärjestelmä sekä hinta ovat tärkeitä tekijöitä suurimmalle osalle vastaajista. Ulkonäkö ja muotoilu ovat tärkeitä tekijöitä naisille ja liiketalouden opiskelijoille. Matkapuhelimet ostetaan yleensä kertamaksulla liikkeestä.
Teoriaosan viitekehyksen perustana käytettiin kuluttajakäyttäytymisen teoriaa. Teoriaosassa on käsitelty mm. kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, kuluttajakäyttymisen malli, ostokäyttäytymisen perustyypit, ostopäätösprosessi, ostajatyypit sekä uuden tuotteen omaksujaryhmät.
Kuluttajakäyttäytymisen tutkimuksen tekemistä varten lähetettiin kyselytutkimus KeskiPohjanmaan ammattikorkeakoulun tekniikan ja liiketalouden suomenkielisille opiskelijoille. Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Webropol-ohjelmalla tehtiin kyselylomake, jolla kerättiin vastauksia opiskelijoilta liittyen siihen, mitkä tekijät ja asiat vaikuttavat heidän matkapuhelimen valintaansa.
Vastauksia kyselyyn saatiin 116 kappaletta. Jakauma sekä sukupuolten että tekniikan ja liiketalouden opiskelijoiden välillä meni lähes tasan. Kyselyn tulosten perusteella suomalaiset nuoret ovat edelleen merkkiuskollisia Nokialle. Käytettävyys ja käyttöjärjestelmä sekä hinta ovat tärkeitä tekijöitä suurimmalle osalle vastaajista. Ulkonäkö ja muotoilu ovat tärkeitä tekijöitä naisille ja liiketalouden opiskelijoille. Matkapuhelimet ostetaan yleensä kertamaksulla liikkeestä.