Ryhmänohjaajan tehtäviä etsimässä - Devising- teatteriprosessi monikulttuurisessa ryhmässä
Rintala, Riina (2011)
Rintala, Riina
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110328535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110328535
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön käytännön osuus on toteutettu tammi- helmikuussa 2011 yhteistyössä Hakunilan kansainvälinen yhdistys ry:n kanssa Vantaalla. Käytännön osuuden aikana valmistettiin Devising- teatteriesitys monikulttuurisen ryhmän kanssa. Lopullisessa kokoonpanossa oli kymmenen osallistujaa ikäjakaumaltaan 9-13-vuotiaita. Työskentelyssä painottui prosessikeskeinen ja ryhmälähtöinen työtapa. Käytännön osuuden jälkeen opinnäytetyön tekijä on tutkinut keräämäänsä materiaalia ja hahmottanut ryhmänohjaajan tehtäviä erilaisten oppimiskäsitysten ja ryhmätyöteosten kautta. Tekijä on ottanut esille myös draaman oppimispotentiaalin prosessidraaman näkökulmasta. Työn lähtökohtana on ollut tekijän kiinnostus työskennellä monikulttuurisessa ympäristössä.
Työn aikana tekijän käsitys ryhmänohjaajan tehtävistä kyseisessä prosessissa o syventynyt. Devising- työtavan lisäksi tekijä on löytänyt työskentelystään yhtymäkohti yhteistoiminnallisuuteen, sosiokulttuuriseen innostamiseen, prosessidraamaan dialogisuuteen ja ryhmänohjaamiseen. Opinnäytetyö tuo esille teatteri-ilmaisun ohjaaja koulutuksen antamat monipuoliset valmiudet työskennellä taiteellis-pedagogisess prosessissa.
Työn aikana tekijän käsitys ryhmänohjaajan tehtävistä kyseisessä prosessissa o syventynyt. Devising- työtavan lisäksi tekijä on löytänyt työskentelystään yhtymäkohti yhteistoiminnallisuuteen, sosiokulttuuriseen innostamiseen, prosessidraamaan dialogisuuteen ja ryhmänohjaamiseen. Opinnäytetyö tuo esille teatteri-ilmaisun ohjaaja koulutuksen antamat monipuoliset valmiudet työskennellä taiteellis-pedagogisess prosessissa.