Sairaanhoitajaopiskelijoiden laadukas ohjaus akuuteissa tilanteissa päivystyspoliklinikalla
Känsäkoski, Annukka; Salonen, Tia-Kristina (2011)
Känsäkoski, Annukka
Salonen, Tia-Kristina
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110328542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110328542
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja kuvata laadukasta opiskelijaohjausta päivystyspoliklinikalla sekä kartoittaa sen keskeisimmät ongelmat. Aiheen rajasimme sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjaamiseen akuuteissa tilanteissa sekä sen tuomiin haasteisiin. Aihetta käsittelimme sairaanhoitajaopiskelijoiden ja sairaanhoitajaohjaajien näkökulmista. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että tulosten avulla sairaanhoitajaopiskelijoiden ohjausta akuuteissa tilanteissa voidaan kehittää entistä laadukkaammaksi. Opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää käytännön ohjaajat ja sairaanhoitajaopiskelijat.
Opinnäytetyössämme käytimme kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyömme aineiston keräsimme teemahaastatteluilla, joissa tukena käytimme ennalta laadittuja tukikysymyk$iä. Tukikysymykset laadimme tutkimustehtävien mukaan sillä tavalla, että haastatteluista saadut vastaukset palvelivat opinnäytetyön tarkoitusta. Tukikysymykset laadimme kysymyspareiksi siten, että sairaanhoitajaopiskelijoiden ja sairaanhoitajaohjaajien kysymykset vastasivat toisiaan. Teemahaastatteluun osallistui yhteensä kymmenen henkilöä. Esittämiimme kysymyksiin haastateltavat saivat vastata omin sanoin. Tulosten analysoinnissa käytimme induktiivista eli aineistolähtöistä analysointimallia.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että laadukas opiskelijaohjaus lähtee opiskelijan tarpeista ja tavoitteista. Tulosten perusteella suurin haaste opiskelijaohjaukselle akuuteissa tilanteissa on kiire. Tuloksista ilmeni sairaanhoitajaopiskelijoiden ja sairaanhoitajaohjaajien erilaiset näkemykset, sekä odotukset opiskelijaohjaukselta akuuteissa tilanteissa. Kehittämishaasteeksi päivystyspoliklinikan henkilökunnalle nousi se, että yksikössä ei ollut valmista ohjetta sairaanhoitajaopiskelijan ohjaamiseen akuuteissa tilanteissa.
Opinnäytetyössämme käytimme kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyömme aineiston keräsimme teemahaastatteluilla, joissa tukena käytimme ennalta laadittuja tukikysymyk$iä. Tukikysymykset laadimme tutkimustehtävien mukaan sillä tavalla, että haastatteluista saadut vastaukset palvelivat opinnäytetyön tarkoitusta. Tukikysymykset laadimme kysymyspareiksi siten, että sairaanhoitajaopiskelijoiden ja sairaanhoitajaohjaajien kysymykset vastasivat toisiaan. Teemahaastatteluun osallistui yhteensä kymmenen henkilöä. Esittämiimme kysymyksiin haastateltavat saivat vastata omin sanoin. Tulosten analysoinnissa käytimme induktiivista eli aineistolähtöistä analysointimallia.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että laadukas opiskelijaohjaus lähtee opiskelijan tarpeista ja tavoitteista. Tulosten perusteella suurin haaste opiskelijaohjaukselle akuuteissa tilanteissa on kiire. Tuloksista ilmeni sairaanhoitajaopiskelijoiden ja sairaanhoitajaohjaajien erilaiset näkemykset, sekä odotukset opiskelijaohjaukselta akuuteissa tilanteissa. Kehittämishaasteeksi päivystyspoliklinikan henkilökunnalle nousi se, että yksikössä ei ollut valmista ohjetta sairaanhoitajaopiskelijan ohjaamiseen akuuteissa tilanteissa.