Amazonin verkkokaupan perustamisopas pienille ja keskisuurille yrityksille
Kirjavainen, Emmi (2023)
Kirjavainen, Emmi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110528608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110528608
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli perustaa toimeksiantajalle Manilla Oy:lle kauppapaikka Saksan Amazoniin eli Amazon.de:hen Fullfilled by merchant -toimintamallin mukaisesti. Kauppapaikan perustamisprosessista syntyi Amazonin verkkokaupan perustamisopas pienille ja keskisuurille yrityksille.
Opinnäytetyö toteutettiin mukaillen konstruktiivista mallia. Aluksi perehdyttiin Amazonin toimintaan kirjallisuuden kautta, minkä jälkeen lähdettiin perustamaan kauppapaikkaa. Kauppapaikan perustamisen jälkeen PIIPPO®-tuotemerkki rekisteröitiin brändirekisteriin. Manilla Oy myy ja markkinoi PIIPPO®-tuotemerkin lankoja ja köysiä. Rekisteröinnin jälkeen tuotteet listattiin Amazoniin ja rekisteröidyttiin Saksan pakkausviranomaiselle Zentrale Stelle Verpackungsregisterin ylläpitämään LUCID-tietokantaan. Tuotteiden listaamisen jälkeen perustettiin Amazoniin myymälä ja luotiin markkinointikampanja.
Kauppapaikka saatiin perustettua ja opinnäytetyön tuotoksena syntyi Amazonin verkkokaupan perustamisopas pienille ja keskisuurille yrityksille. Oppaassa kuvataan eri toimenpiteet, joita Amazoniin liittyminen vaatii yritykseltä. Amazon on todella suuri ja alati kehittyvä toimija, joten Amazonissa riittää jatkossakin uutta opeteltavaa. Jatkossa toimeksiantajan Amazon myymälää ja sen markkinointia aiotaan kehittää.
Opinnäytetyö toteutettiin mukaillen konstruktiivista mallia. Aluksi perehdyttiin Amazonin toimintaan kirjallisuuden kautta, minkä jälkeen lähdettiin perustamaan kauppapaikkaa. Kauppapaikan perustamisen jälkeen PIIPPO®-tuotemerkki rekisteröitiin brändirekisteriin. Manilla Oy myy ja markkinoi PIIPPO®-tuotemerkin lankoja ja köysiä. Rekisteröinnin jälkeen tuotteet listattiin Amazoniin ja rekisteröidyttiin Saksan pakkausviranomaiselle Zentrale Stelle Verpackungsregisterin ylläpitämään LUCID-tietokantaan. Tuotteiden listaamisen jälkeen perustettiin Amazoniin myymälä ja luotiin markkinointikampanja.
Kauppapaikka saatiin perustettua ja opinnäytetyön tuotoksena syntyi Amazonin verkkokaupan perustamisopas pienille ja keskisuurille yrityksille. Oppaassa kuvataan eri toimenpiteet, joita Amazoniin liittyminen vaatii yritykseltä. Amazon on todella suuri ja alati kehittyvä toimija, joten Amazonissa riittää jatkossakin uutta opeteltavaa. Jatkossa toimeksiantajan Amazon myymälää ja sen markkinointia aiotaan kehittää.