Tekstiilien hoito-ohjeet ja pesulan vastuu
Kytömäki, Minna (2011)
Kytömäki, Minna
2011
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023110728795
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mikä on pesulan vastuu tilanteissa, jolloin tekstiilissä on virheellinen hoito-ohje, ja minkälainen vastuu hoito-ohjeen paikkansapitävyydestä on tekstiilituotteen myyjällä tai valmistajalla. Työssä oli tavoitteena myös määritellä puutteellisen hoito-ohjeen ja hoitovirheen välinen raja. Tutkimuksessa selvitettiin myös, mihin kuluttajan ja pesulan välisten riitatapausten ratkaisupäätökset perustuvat pesuriitoja käsittelevissä lautakunnissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli SOL Pesulapalvelut Oy.
Tietoa kerätessä ja tutkimuksen edetessä vastuukysymykset selkenivät. Myyjä vastaa asiakkaalle myymästään tuotteesta, ja pesulalla on oltava ammattitaito tekstiilien hoitoon ja niihin liittyviin riskeihin. Mahdolliset pesuun liittyvät riskit on kerrottava asiakkaalle hoito-ohjeesta riippumatta. Hoitovirheen mahdollisuutta arvioitaessa merkittävää on siis asiakkaan ja pesulan välinen sopimus. Tuote huolletaan sen mukaan, mitä on sovittu, ja lopputuloksen on myös vastattava sovittua.
Tietoa kerätessä ja tutkimuksen edetessä vastuukysymykset selkenivät. Myyjä vastaa asiakkaalle myymästään tuotteesta, ja pesulalla on oltava ammattitaito tekstiilien hoitoon ja niihin liittyviin riskeihin. Mahdolliset pesuun liittyvät riskit on kerrottava asiakkaalle hoito-ohjeesta riippumatta. Hoitovirheen mahdollisuutta arvioitaessa merkittävää on siis asiakkaan ja pesulan välinen sopimus. Tuote huolletaan sen mukaan, mitä on sovittu, ja lopputuloksen on myös vastattava sovittua.